Hvert år rykker nissen ind i millioner af hjem i Danmark og resten af verden, og en af de største leverandører af dette juleikon er ingen andre end boligkæden JYSK. Med over 5 millioner solgte nisser om året, er nisserne blandt de bedst sælgende julevarer og en vigtig del af julesortimentet hos JYSK.
Faktisk var nisser også den mest solgte artikel indenfor homeware-kategorien under sidste års Black Friday.
”Vores nisser er virkelig populære på tværs af landegrænser. Hvert år lancerer vi nye varianter, og selv om de traditionelle røde nisser altid hitter, er dette års bedst sælgende nisse en nyhed med et lyst skandinavisk udtryk i sand og jordfarver, som vi glæder os til at se skabe julestemning i de europæiske hjem,” siger Tina Jensen, Category Manager Homeware & X-mas.
27 forskellige nisser
Nissen har dybe rødder i dansk og nordisk kultur, hvor den oprindeligt blev set som gårdens beskytter. Oprindeligt krævede nissen blot en skål grød juleaften for ikke at skabe ballade, men i dag har han udviklet sig til en mere venlig og hyggelig figur, der strækker sig langt ud over Danmarks grænser.
JYSK’s sortiment af nisser spænder bredt og dækker over i alt 27 forskellige nisser. Fra små søde nisser, der kan sidde eller stå i vindueskarmen, til større figurer, der kan placeres ved indgangen og byde gæsterne velkommen, har JYSK sikret sig, at der findes en nisse, en julemus, en snemand, et rensdyr eller en julemand til enhver smag.
”Vi har gjort meget ud af at sikre variation i vores sortiment, fordi vi ved, at vores kunder har forskellig smag. Nogle vil gerne have de klassiske, traditionelle og nostalgiske nisser, mens andre går efter noget nyt og mere moderne,” siger Tina Jensen.