”Jeg blev opkrævet 250 kr. for at betale med kontanter,” afslører en rasende bilkøber

Forbrug

25/10/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af Elvira V.

En RASENDE australsk bilkøber har fortalt om sin forargelse over at blive opkrævet $55 (250 kr.) for at betale med kontanter hos en bilforhandler i Sydney.

En lokal kunde ved navn Peter blev chokeret over at se listen over transaktionsgebyrer hos Sydney City MG i forstaden Alexandria.

Bilforhandleren har senere trukket det tilbage, efter at deres chokerende liste over gebyrer gik viralt og udløste stor vrede.

Peter tog et billede af listen, før han delte den på de sociale medier, hvor der var tillægsgebyrer på mellem 0,5 procent og 2 procent for betaling med forskellige typer kort.

Ved siden af muligheden for kontanter eller check bemærkes det, at $5.000 (22.400 kr.) er det højeste beløb, der kan betales med sedler.

Dette svarer til et tillægsgebyr på 1,1 procent, hvilket er en endnu dårligere aftale end de 0,5 procent, der opkræves for betaling med et MasterCard.

Ikke desto mindre var det det sidste tillægsgebyr, der udløste vrede online.

Hvis kunder ønsker at betale med kontanter for at købe deres bil, skal de betale $55 (250 kr.) ekstra som følge heraf.

Ironisk nok burde betaling med kontanter forhindre dig i at betale et tillægsgebyr.

Men Peter fortalte en australsk radiokanal, at det nu er blevet truet af det ekstra gebyr. Han sagde: "Hvis du går derind med kontanter og vil lave en handel, så vil man normalt få en rabat for at bruge kontanter, fordi det er et lovligt betalingsmiddel, og der ingen gebyrer er. Men så pålægger de dig det? Det er en fornærmelse i enhver transaktion. Det er bare så overdrevet og lidt latterligt."

Det blev også klarlagt, at Sydney City MG i gennemsnit opkræver $226 (1012 kr.) for almindelig bilservice.

Ifølge bilforsikringsselskabet Canstar betyder det, at et sådant service vil blive pålagt et tillægsgebyr på 24,3 procent, hvis det blev betalt med kontanter.

Imidlertid forsøgte bilforhandleren at skjule deres spor ved at hævde, at tillægsgebyret var et håndteringsgebyr for at dække de interne omkostninger ved håndtering af kontanter.

Desuden sagde de, at den opførte omkostning på 250 kr. var "fejlagtigt markeret", og de vil nu begynde at dække omkostningen.

"Vores kunder kommer først," sagde Sydney City MG's manager Ian Zammit til Yahoo. "Hvis nogen tidligere er blevet opkrævet gebyret, vil de få det refunderet," tilføjede han.

Hele forvirringen opstod midt i de voksende bekymringer over for den forestående mulighed for et "kontantløst samfund".

Flere australiere er bekymrede for, at dette vil påvirke lavindkomstfamilier og ældre negativt.

Som følge heraf er der frygt for, at folk vil have mindre fysisk kontrol over deres penge.

"Vi australiere bliver opkrævet for at bruge vores egne penge, og jeg har mange bekymringer over det præcedens, dette kontanttillægsgebyr måtte sætte," sagde Jason Bryce fra interessegruppen Cash Welcome til Yahoo.

Kilde: The Sun.