Man har nok levet under en sten, hvis man ikke har bemærket, at alting bliver dyrere for tiden.
I oktober lød forbrugerprisindekset, der angiver, hvor meget priserne på forskellige varer, har udviklet sig siden samme måned året før.
Ifølge Danmarks Statistik ramte indekset 10,1 i oktober i år, men det betyder ikke, at alting konsekvent er blevet 10,1 procent dyrere.
Faktisk overhovedet ikke.
En læser på nationen! på Ekstra Bladet har skrevet et indlæg, hvor han i skarpe vendinger revser Rema 1000 for, at nogle af deres mejeriprodukter er steget LANGT mere end 10 procent.
Han understreger, at han har fuld forståelse for, at stigende energipriser presser produktionspriserne, men han kan på ingen måde forstå, hvorfor prisen nogle mejeriprodukter er steget med mere end 50 procent (!!!).
Som eksempel nævner han Rema 1000's egen skiveskårede gouda ost. Den plejede at koste 21,95 kroner, men nu koster den 33,95 procent - altså præcis 50 procent mere.
Et andet eksempel er en trekant brieost, der har taget et hop fra 9,95 kroner til 14,95 kroner.
Som det vildeste eksempel påpeger han, at mayonnaise i pose er steget fra 10,95 til 17,95 kroner - det er en stigning på 61 procent!
Nationen! har efterfølgende sendt læserens brav videre til Rema 1000, så de kan komme med eventuelle forklaringer på de eksempler, læseren peger på. Det vil imidlertid være synd at sige, man bliver særligt meget klogere af at læse svaret, som lyder:
"På trods af inflationen, så ønsker vi altid at være konkurrencedygtige på priserne – også i de tilfælde, der bliver fremhævet her."
Det kan tænkes, at forsyningsproblemerne hvad angår korn, soja og lignende også spiller ind. Netop de fødevarer er ofte en stor del af for eksempel malkekøers kost, og det er ikke utænkeligt, at forsyningskrisen på verdensplan kan spille en rolle her.