Har fået nok - bilmærke bandlyser disse kunder resten af livet

Forbrug

12/07/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

En bilforhandler mener imidlertid, at producenten kæmper en umulig kamp.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Man kan mene om det, hvad man vil - men det er fuldt ud lovligt at videresælge en splinterny bil, umiddelbart efter man har købt den.

Det er der imidlertid kræfter i bilindustrien, der vil gøre op med. Faktisk i en sådan grad, at et bilmærke nu har annonceret, at de simpelthen bandlyser kunder, der laver den finte, for resten af livet.

Det er luksusmærket Rolls-Royce, som er ejet af BMW, der har fået nok. For en ting er, at det som regel er en ganske bekostelig affære at investere i en Rolls-Royce, men det er faktisk selve handlingen, mærket vil beskytte.

For hos Rolls-Royce mener man, at det at købe en af deres biler, skal være noget specielt og særligt, og derfor dur det ikke, at nogle kunder sælger deres nyindkøbte luksusbil videre for at tjene på det.

Konceptet kaldes 'car flipping' og kendes også fra fra boligbranchen. Her taler man om at 'flippe' huse, hvis man køber et hus, istandsætter det, og sælger det for at tjene på det.

"Jeg kan fortælle jer, at vi virkelig strammer op. Vi skal vide, hvem kunden er, hvad kunden vil med bilen. Og hvis kunden lever op til vores kriterier, er der måske mulighed for at bestille en bil. (hvis en kunde ‘flipper’ en bil, red.) bliver vedkommende øjeblikkeligt sortlistet og vil aldrig kunne købe en Rolls-Royce igen," sagde Rolls-Royce-chefen Torsten Müller-Ötvös for nylig til journalister i Californien.

Har kigget på historien

Rolls-Royce-chefen talte med journalisterne i forbindelse med præsentationen af luksusmærkets første elbil, som har fået navnet Spectre. Det er specifikt denne model, det historiske bilmærke vil forhindre, at kunderne 'flipper'.

Det kan umiddelbart lyde som en storm i et glas vand, for kan problemet virkelig være så stort? Ja, det kan det, spørg bare et andet luksusbilmærke.

Da Porsche for nogle år siden gav forbrugere verden over mulighed for at købe deres 911 R-model, blev den nemlig handlet for svimlende summer uden om Porsche.

Den var særligt eftertragtet, fordi der kun blev produceret 991 eksemplarer af den specielle model.

"Jeg har allerede købt to uden om Rolls-Royce"

Til Car Dealer Magazine fortæller en britisk bilforhandler dog, at Rolls-Royce ikke kan bestemme, hvordan verden hænger sammen.

Han mener, at pengene er det afgørende i denne sag, og han har, efter eget udsagn, allerede aftaler mod to Spectre-ejere om at købe deres biler.

Det bliver imidlertid ikke en billig omgang for bilhandleren. Udover bilen nypris, som er cirka 2,4 millioner kroner i England FØR afgifter, skal den britiske forhandler nemlig af med yderligere 350.000 kroner til hver bilejer.

Det er altså denne tendens, Rolls-Royce vil til livs, og derfor bliver kunder, der videresælger deres nyindkøbte modeller, sortlistet for resten af livet hos bilmærket.