Rema 1000 åbnede sine første butikker i Danmark tilbage i 1994. Altså for 29 år siden.
Ser man på den norske kædes samlede historie, skal man faktisk helt tilbage til 1972 for at finde den første Rema 1000, der dengang gik under navnet AS Sjokkpris. Altså for 51 år siden.
Men skal man tro en konkurrence på Facebook, fylder Rema 1000 faktisk 44 år, og i den anledning bliver der udloddet 500 særlige gaveposer - og for at få fat i en af poserne, skal du blot ønske discountkæden "tillykke med fødselsdagen" inden d. 16. maj.
I kommentarerne til konkurrencen, skal man sende sin lykønskning og dele opslaget, og det har mere end 4300 brugere gjort indtil videre.
Men der er ingen gaveposer at hente. Det er nemlig en fupkonkurrence, hvilket de fleste nok havde regnet ud, da de læste de to årstal for Rema 1000's "fødselsdage" i starten af denne artikel.
Deling må ikke være krav
Faktisk kan man også se på præmissen for konkurrencen, at der er noget, der ikke er helt fint i kanten.
Når man laver konkurrencer på Facebook, er det nemlig ikke tilladt at have deling af opslaget som et krav for at deltage. Man må gerne opfordre til det, men det må ikke afgøre, om du er med i konkurrencen eller ej.
For at vinde en gavepose skulle man kommentere “tillykke med fødselsdagen” i kommentarfelter og dele opslaget. Over 4.300 brugere har deltaget i konkurrencen, men desværre var der ingen gavepose at hente.
TjekDet skriver i en advarsel, som er blevet udsendt via Forbrugerrådet Tænks app, Mit digitale selvforsvar, at konkurrencen er noget fup, og Rema 1000's kommunikationschef, Jonas Schrøder, advarer om, at konkurrencen er et kendt svindelnummer, som svindlere ofte bruger til at lokke folk i en potentiel fælde.
Derfor opfordrer Rema 1000 alle til at være forsigtige med at deltage i konkurrencer på sociale medier, som virker for gode til at være sande.
Hvis du vil læse mere om dette svindelnummer og hvordan svindlere misbruger Rema 1000's navn til at snyde folk, kan du følge dette link.