Familier tyer til elladcyklen i stedet for bil nr. 2

Forbrug

10/12/2022

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af Louise S.

Elladcykler fylder mere og mere i landskabet, og det er begyndt også at kunne ses uden for storbyerne. Nu har andre end københavnerne fået øjnene op for potentialet og kvaliteterne ved en elladcykel, der for mange købere bliver alternativet til bil nr. 2.

Hos NK Cykler i Vinderup bugner det med interesserede købere, og interessen kommer ikke længere kun fra institutionerne i nærområderne. Anne Sofie Knudsen, der er medarbejder i NK Cykler, fortæller, at de tydeligt har kunnet mærke det på travlheden i butikken.

”Markedet med elladcykler er vokset, og det er vokset meget over det seneste stykke tid, og det kan jeg forestille mig, at de andre forhandlere også oplever. Førhen var det mest institutioner, der har opsøgt en elladcykel, men nu kan vi se, at der næsten står en i hver anden carport,” fortæller hun.

”Folk kommer langvejsfra”

Da NK Cykler kunne se, at markedet var ved at ændre sig, valgte de at investere i flere mærker, så de ud over de typiske fabrikanter også blev forhandlere af EventyrCykler, som folk kommer langvejsfra for at prøve. Det er Anne Sofies erfaring, at særligt børnefamilierne har fået øjnene op for potentialet i en elladcykel, da de kan bruge den som et mere miljøvenligt transportmiddel.

”Folk vil gerne bruge den som en lille bil, og det er nok et udtryk for den grønne omstilling. Vores kunder fortæller os, at hvis de har muligheden for at cykle, så vil de gerne det, og der kan vi mærke, at de foretrækker elladcyklen,” siger Anne Sofie.

En investering i transport og sikkerhed

Men det er ikke nok bare at sælge cyklerne, hvis man spørger Anne Sofie. For mange købere er det nemlig en stor investering, og derfor skal de være helt sikre i valget, og det mærker NK Cykler også i deres butik på Nørregade i Vinderup.

”Vi har hele tiden cykler ude at testkøre. Folk vil gerne prøve cyklerne af og se, om de kører godt. De vil se og røre, og for mange er det bremserne, der har stor betydning, og om cyklen ser flot ud,” fortæller Anne Sofie, der dagligt har sine elladcykler til at testkøre rundt i byen.

Og særligt det med bremserne har også fyldt meget hos elladcykelproducenten Jannick Skytte. Derfor har han brugt ekstra tid på at udvælge bremsesystemet til hans elladcykel Klods Hans, der kører med hydrauliske skivebremser.

”Vi har kunnet mærke stor efterspørgsel på vores elladcykel Klods Hans, og det vi får af tilbagemeldinger er, at den har gode bremser, der reagerer, når de skal,” fortæller ejeren af EventyrCykler, der også har kunnet mærke et skift i markedet, hvor flere og flere vælger en elladcykel frem for en ekstra bil. ”Selvom en elladcykel selvfølgelig også koster, så har den bare ikke de samme udgifter og ekstraomkostninger, som en bil har, og det er nok en af de største grunde til, at vores kunder vælger en elladcykel. Den er nemmere at gå til.” 

Ud over det stigende salg i elladcykler forhandler NK Cykler i Vinderup også andre typer cykler, og det har de gjort de sidste 40 år.