Er du en af dem? 4 ud af 5 danskere har dette i skabet eller skuffen

Forbrug

21/08/2023

Foto: PublicDomainArchive / Pixabay
Foto: PublicDomainArchive / Pixabay

Skrevet af J. Bøgen

Der er markante forskelle, alt efter hvor i landet man bor.

Matador Mix har været en del af de danske slikhylder i 40 år, og nu viser en ny undersøgelse, der er eksekveret af HARIBO og Epinion*, hvorfor den karakteristiske orange slikpose har fundet en helt særlig plads i danskernes hjerter.

Faktisk spises der over 10 millioner poser Matador Mix om året, hvilket svarer til 6,8 procent af den samlede mængde slik, der spises i Danmark.

Det farverige indhold i Matador Mix-posen har ikke ændret sig over årene, bortset fra en enkelt tilføjelse af Cola Pesetos, og det alsidige indhold er grunden til, at posen kan fortælle meget om dem, der spiser den, ifølge HARIBO's danske landechef, Jannich Dibbern:

”Vi har længe haft lyst til at undersøge danskernes reelle slikvaner, vi kender deres købsvaner, men ikke deres indgående forhold til slikket i poserne. Undersøgelsen viser et godt billede af, hvem danskerne er – men også hvilke adfærdsforskelle, der er på os, både regionalt og aldersmæssigt”.

Danskerne har et skab eller en skuffe til slik

De adspurgte deltagere i HARIBO's undersøgelse er enige om, at slik er et element, der primært nydes i weekenderne. Faktisk er det kun 1%, der spiser slik udelukkende i hverdagene – hvorimod 43 procent kun spiser slik i weekenderne (fredag til søndag). Det er særligt børnefamilierne, der finder fredagsslikken vigtig, når der skal hygges en fredag aften. Hele 52 procent svarer, at begrebet ”fredagsslik” er det vigtigste element i fredagshyggen. 

Men selvom slik ikke er en hverdagsspise, har det en helt særlig plads i køkkenet. Hele 78% af de adspurgte danskere opbevarer nemlig deres slik i en decideret slikskuffe eller i et slikskab.

Dette skyldes, ifølge Jannich Dibbern, slikkets særlige plads i danskernes liv:

”Selvom vi ikke spiser slik hver dag, har de fleste af os brug for en fast plads til det i køkkenet, hvor vi ved, at vi altid kan finde det – og hvor hyggen er komplet tilgængelig”.

I den modsatte ende af undersøgelsens svar, finder man 4 procent, der konsekvent opbevarer deres slik et hemmeligt sted, så der ikke er nogen, der finder det.

Regionale præferenceforskelle træder frem

I Danmark spiser 73 procent af befolkningen Matador Mix en eller flere gange om året – og hele 27 procent spiser Matador Mix en gang månedligt eller mere.

Men selvom danskerne generelt er glade for Matador Mix, er der tydelige regionale forskelle i både præferencer og vaner: 

  • Blandt de danskere, der spiser Matador Mix, kan dem fra Jylland og Sjælland bedst lide dragé (Labre Larver og Lakridsæg), hvorimod fynboerne bedst kan lide vingummi, som Eldorado og Pesetos.

  • 45 procent af folk fra Jylland bruger Matador Mix som slik på deres fødselsdagskager, hvorimod det kun er 29 procent af sjællænderne.

  • Jyderne er mere tilbøjelige til at have en pose Matador Mix med på køreturen. Hele 26 procent tager sommetider en slikpose med i bilen, hvilket kun gælder for 19 procent af sjællænderne.

Jannich Dibbern uddyber: ”Det er superinteressant, at der er så specifikke regionsforskelle i Sjælland, Jylland og på Fyn. Dette viser, at slikvanerne bliver implementeret i kulturen.”

Særligt hos de unge

Der er mange måder at vise sin kærlighed på, og ifølge de adspurgte danskere i HARIBO's undersøgelse, er det ikke kun blomster og kærlighedsbreve, der har den ønskede effekt. Faktisk viser resultaterne, at fem gange så mange unge (25 procent) som ældre (5 procent) ser en pose slik som en kærlighedserklæring.

Dette er dog ikke den eneste aldersbetingede forskel i de adspurgtes slikvaner:

  • 32 procent af den unge kategori (18-34 år) angiver, at slik er en del af deres madbudget, hvor det kun er 7 procent af den ældre kategori, der afsætter et decideret budget til slikket.

  • De unges favorit i Matador Mix-slikposen er vingummi (55 procent), hvorimod det kun er 14 procent af de ældre, der har vingummierne som favoritslik.

Dette er, ifølge Jannich Dibbern, et godt eksempel på, hvorfor Matador Mix er så stort et hit hos danskerne:

”Selvom folks vaner og sliksmag ændrer sig gennem hele livet, er det tydeligt, at Matador Mix aldrig går af mode. Præferencerne i posen udvikler sig med tiden, og det gør måske posen til et af de mest sikre valg, når man står ved slikhylderne. Der er altid noget i den, man kan lide.”

Matador Mix er HARIBO’s ubetinget bedst sælgende slikpose og blev introduceret på det danske marked i 1983.

*National repræsentationsanalyse foretaget af Epinion for HARIBO april 20