De næste mange måneder får forventeligt omkring 2 millioner danskere en mail, en sms eller et digitalt brev fra Skattestyrelsen i forbindelse med årsopgørelsen 2022.
Der står noget forskelligt i de mange henvendelser, men alle henvendelser er i dag mere målrettet den enkelte end for ti år siden:
"Når vi skriver til så mange danskere, er det fordi, vi kan se, at der mangler oplysninger, eller at der er noget, borgeren skal tjekke. Vi ønsker at ramme den enkelte så præcist som muligt, så i dag får man færre udvalgte budskaber, der passer lige til den enkel-te, så vi kan hjælpe bedst muligt," siger Jan Møller Mikkelsen, underdirektør i Skattestyrelsen, i en pressemeddelelse.
Skattestyrelsen har de seneste år arbejdet med at målrette sine direkte henvendelser på fx årsopgørelsen. I 2013 skulle en mail fx ramme flere, og indholdet var derfor bredere.
27 forskellige
I 2013 sendte styrelsen 20 forskellige mails, sms’er og digitale breve ud relateret til årsopgørelsen. I dag er tallet oppe på 27 varianter. Det svarer til en stigning på 35 procent over 10 år.
"Det er godt nyt for danskerne. For når vi målretter den direkte kommunikation, bliver det nemmere at forstå, hvad vi skriver, og hvad man selv skal gøre i forhold til sine skatteoplysninger. Vi rammer altså skiven bedre nu og forstyrrer færre unødigt," fortæller Jan Møller Mikkelsen.
I forbindelse med årsopgørelsen 2022 er én skriftlig henvendelse for eksempel blevet til 3 forskellige, der sendes til tre mere specialiserede grupper inden for blandt andre selvstændigt erhvervsdrivende og hovedaktionærer. Tidligere fik de alle den samme henvendelse, hvor de blev bedt om at tilføje oplysninger til deres årsopgørelse. Nu er overskriften den samme, men indholdet ret forskelligt i de tre varianter, forklarer Jan Møller Mikkelsen.
"Det kan godt lyde nemt, men folks skatteforhold bliver mere og mere komplicerede. Nogen danskere er efterhånden svære at putte i én kategori. De har måske også skatteforhold i udlandet og fx lige til dem, tilføjer vi en udlandstekst. Sådan arbejder vi hele tiden med at skræddersy indholdet, så vi giver det, den enkelte har brug for."
Risiko for snyd, når så mange danskere kontaktes digitalt
I forbindelse med åbningen af årsopgørelsen kan borgere blive kontaktet digitalt af Skattestyrelsen på mail, sms og Digital Post - afhængigt af hvilke oplysninger Skattestyrelsen har om borgeren.
Med så store portioner mails, sms’er og digitale breve er der altid en risiko for falske henvendelser, hvor andre udgiver sig for at være Skattestyrelsen.
- Er du det mindste i tvivl, om der er tale om snyd, så stop op. Klik aldrig på noget. Gå i stedet ind på skat.dk og log ind. Her kan du se dine skatteoplysninger. Du er også altid velkommen til at chatte med os eller ringe, siger Jan Møller Mikkelsen.
Skattestyrelsen har også oprettet hjemmesiden skat.dk/falskemails, hvor man kan finde gode huskeregler og hjælp til, hvordan man spotter en falsk henvendelse.
Gode råd ved mistanke om svindel
- Skattestyrelsen vil aldrig bede om dine personoplysninger, dine bankkontooplysninger, dine betalingskortoplysninger eller at du oplyser om et beløb.
- Klik aldrig på en sms eller en mail, hvis du er i tvivl, om den er falsk. Slet den i stedet.
- Er du i tvivl, så log altid ind på skat.dk eller kontakt Skattestyrelsen på chat eller telefon.