Boganmeldelse: "Stjerneklart" af Lars Wilderäng

Bøger

19/07/2024

Skrevet af J. Bøgen

Hvordan ville du reagere, hvis intet virkede mere?

Husk tilbage på den panik, der kan opstå, når NETS er nede, eller MitID oplever vrøvl. Selvom det måske kun drejer sig om timer, i slemme tilfælde dage, kan det hurtigt kaste grus i vores daglige maskineri.

Forestil dig så, at din telefon pludselig går i sort og ikke reagerer på noget som helst. Det samme gælder din computer. Så sker det samme for betalingsterminaler overalt, for hæveautomater, og snart begynder selv din kaffemaskine og din ovn derhjemme at strejke.

Hvordan ville du reagere?

Forskellige mennesker, forskellige reaktioner

I "Stjerneklart" følger vi en række personer, som har vidt forskellige måder at reagere på i takt med, at al elektronik virker til at gå itu. Det går hurtigt med præsentationerne, og hvert kapitel har en ny synsvinkel. Heldigvis lægger forfatteren ud med at skrive navnet på den person, vi følger i netop det kapitel, og det er godt, for ellers er det svært at holde styr på, hvem vi faktisk følger.

Man skal ikke længere end et par sider hen i bogen, før men forstår, at det er elektronikken, der foregår noget med. Gradvist bliver konsekvenserne af, at dimserne går ned tydeligere og mere grelle, men man når da også efter den 18. sorte telefonskærm at tænke, at nu har vi fattet, at der er noget galt, og nu vil vi gerne have at vide, hvad der foregår.

Du må imidlertid væbne dig med en god portion tålmodighed, for det er bestemt ikke lige med det samme, man får bare noget at vide om, hvad der egentlig sker. For læseren kan det godt blive en kende langtrukkent, men når man samtidig får lejlighed til at lære de forskellige personer bedre og bedre at kende (ligesom vi også får indblik i deres reaktioner på at flere ting bryder sammen), gør det faktisk ikke noget for selve oplevelsen – du lærer jo, hvad der foregår, i samme tempo som karaktererne, og det fungerer for alvor godt, når man først har fået lov til at få et bedre indblik i, hvem de er.

Uanset, hvordan du identificerer dig, eller hvad din livssituation er, vil du blive fanget af mindst en af personerne. Det kan sagtens være, at der er et par af dem, du ikke rigtig føler noget for (og nok også mindst en, du decideret afskyr), men det bliver opvejet af de andre menneskelige historier, som kun bliver mere og mere gribende.

Godt at kende Sverige

Med en svensk forfatter er det oplagt, at handlingen foregår i Sverige, og her skal det siges, at det er en meget stor fordel, hvis du har bare et grundlæggende indblik i svensk geografi (hvilket undertegnede ikke har …). Nogle passager bliver desuden for opremsende, hvis en person for eksempel skal fra A til B, og det tager noget af gassen ud af den ellers hæsblæsende handling, der efterhånden kommer op i gear.

Sproget er nemt at gå til, men da adjektiverne er spredt med gavmild hånd, kan det nogle gange virke lidt tungt at skulle igennem nogle dele af teksten. Men jeg vil anbefale dig at klø på, for efter de første kapitler ønsker du virkelig at finde ud af, hvad der foregår, og ikke mindst hvordan karaktererne reagerer, når verden bliver forandret for altid.

Epilogen lægger klart op til 2'eren, og den skal jeg helt sikkert læse, omend med en nervøs tilgang fra start: For slutningen på epilogen lægger enten om til en meget klichéagtig videre fortælling, eller til et genialt twist, som sjældent er set i science fiction-literaturen.

"Stjerneklart" er udgivet af Hoi Publishing.