Tal fra Danmarks Statistik viser, at der er flest trafikuheld i efterårsmånederne og færrest om vinteren.
Stik mod hvad man skulle forvente, sker der flere bilulykker i regn og blæst end i frost og sne.
Bilisterne mangler viden og kommer derfor ud i farlige situationer om efteråret, forklarer tekniker hos Bridgestone Christian Jensen.
Årsagen til de mange uheld om efteråret kan meget vel være, at bilisterne er mere opmærksomme om vinteren. De ved, at det kan være farligt og kører derfor forsigtigt – de sænker farten, kører efter forholdene og kører med vinterdæk.
Men hvad er det ved efteråret, der er så farligt?
Allerførst er det den manglende viden om de farlige situationer, forklarer Christian Jensen:
"Bilisterne er ikke bevidste om, at regn og våde veje giver en markant større bremselængde. De kører for hurtigt og for tæt på de våde veje, og det resulterer i farlige situationer, når bremselængden er længere end forventet."
Aquaplaning er en anden stor risiko:
"Aquaplaning er ikke kun en risiko ved kraftig regn eller skybrud, hvor vi som bilister er ekstra opmærksomme. Hvis uheldet er ude, kan du miste herredømmet over din bil på en almindelig byge-våd motorvej – eller på tør vej, hvis du pludselig bliver overrumplet af en stor vandpyt i en forsænkning i vejen," siger Christian Jensen.
Bilens dæk er en vigtig faktor for risikoen for aquaplaning. Styre- og bremseevnen er afgørende for at holde kontrollen over bilen – det kræver friktion mellem dæk og vej at styre bilen i en anden retning eller ændre hastigheden. Og den friktion forsvinder, hvis dækket ikke kan lede vandet ordentligt væk, men i stedet skøjter afsted oven på vandet, oplyser Christian Jensen:
"Korrekt dæktryk og mønsterdybde har stor betydning for dækkets evne til at lede vandet væk. Sørg for jævnligt at gennemse bilens dæk for skader og ikke-jævnt eller uensartet slid henover hele mønstret, når du alligevel tjekker dæktrykket."
Skift til vinterdæk tidligere
Og få skiftet til vinterdæk i tide! lyder formaningen fra Bridgestones dækekspert. Alt for mange kører på sommerdækkene, indtil det bliver frostvejr. Og det er en fejl. Det er allerede, når temperaturen falder til ca. 7 grader, at vinterdækkene skal på. Der er nemlig stor forskel på sommer- og vinterdæk:
"Gummiet i sommerdækkene bliver hårdere og mindre fleksibelt, når temperaturen falder, og det påvirker bremseevnen og vejgrebet i sving. Gummiet i vinterdæk er en lidt anden blanding, så gummiblandingen forbliver blød også ved lave efterårs- og vintertemperaturer. Kombineret med vinterdækkets særlige slidbanemønster og dybere mønsterdybde giver det bedre vejgreb og stabilitet og kortere bremselængde," siger Christian Jensen.
Så hold øje med termometeret og vejrudsigten og få skiftet til vinterdæk i tide, så du er klar til efterårets våde, fedtede veje. Men allervigtigst – vær opmærksom på den øgede risiko for uheld i regn, slud og på glatte veje og kør forsigtigt!