Skærer 31 % af rækkevidden - dette vejrforhold er gift for din elbil

Bil og motor

23/01/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Der er efterhånden mange ting på listen over, hvad der kan sænke kilometertallet på en opladning.

Alle bilejere skal forholde sig til vejret, og det er ikke altid lige nemt.

Når det er koldt, skal man bruge ekstra brændstof på at varme kabinen op, ligesom man også skal skrabe is og sne af ruderne, inden man overhovedet kan køre.

I varmen er det en kamp at holde kabinens temperatur på et tåleligt niveau, og igen bliver der gjort et solidt indhug i brændstofforbruget, når airconditionen for eksempel må tages i brug.

Men for en særlig biltype spiller vind og vejr en noget større rolle, og det er elbiler, vi taler om her.

For en ting er, at det længe har været kendt, at elbiler lider i kulde, og at det også går ud over bilens præstationsevne - men nu viser det sig, at det modsatte også kan være en dyr oplevelse for elbilejere.

Mister op til en tredjedel af rækkevidden

I en undersøgelse fra amerikanske Recurrent når de nemlig frem til, at hele 31 procent af elbilers batterier ryger fløjten i varmt vejr. Du kan altså køre næsten en tredjedel så kort på en fuld opladning, hvis temperaturerne skriger sommer.

Tabet på de 31 procent, siger Recurrent, sker, når temperaturen kryber over de 38 grader. Folkene bag undersøgelsen understreger dog, at undersøgelsen er foreløbig og baseret på meget lidt data, så det er ikke sikkert, tabet vil være lige så stort i fremtiden, når der kommer mere data til undersøgelsen.

Det er nemlig planen, at undersøgelsen skal fortsætte, så der kan komme mere information til, så man på sigt kan få et mere retvisende billede af, hvor stor en effekt temperaturer over 38 grader faktisk har på elbilers batterier.

I et interview med Automotive News forklarer Recurrents direktør, at det kan være svært at få den slags data. Ganske enkelt fordi folk ofte ikke kører når det er så varmt, siger han.