En undersøgelse fra University of Southampton afslører, at partikler fra bremsesystemerne på elbiler kan være mere skadelige end udstødningsgasserne fra dieselbiler.
Det skriver det danske medie Boosted.
Dette udfordrer den almindelige opfattelse af elbiler som et fuldstændigt miljøvenligt alternativ til biler med forbrændingsmotorer.
Bremserne er problemet
Selvom elbiler ikke udleder skadelige gasser fra en motor, producerer de stadig partikler gennem friktion og slid på vejoverfladen, dæk og bremser.
Ifølge forskerne kan partikelforurening fra bremseslid have større helbredsmæssige konsekvenser end de partikler, der stammer fra dieseludstødning.
Forskerne bemærker, at partikler, der dannes af bremseklodser, kan trænge dybere ned i lungerne og forårsage alvorlige sundhedsskader.
Tungere biler giver flere partikler
Professor Matthew Loxham understreger, at selv om elbiler reducerer emissioner fra udstødning, er de ikke uden partikeludledning.
Loxham forklarer, at elektriske køretøjer er tungere end traditionelle biler, hvilket medfører øget friktion og dermed flere partikler.
Denne type forurening, kaldet ikke-udstødningspartikler, kan være et voksende problem, efterhånden som flere biler skifter til elektriske køretøjer. Det er derfor vigtigt at anerkende, at elbiler ikke er emissionsfrie, som mange fejlagtigt tror.
Kan være giftigere end diesel
Undersøgelsen viser, at asbestfrie bremseklodser med højt kobberindhold kan frigive flere giftige partikler end dieseludstødning. Partiklerne fra disse bremseklodser er små nok til at trænge dybt ned i lungerne, og de kan føre til alvorlige helbredsskader, herunder for tidlige dødsfald.
De mest giftige partikler stammer fra bremseklodser, der indeholder kobber, mens keramiske bremseklodser er lidt mindre farlige.
James Parkin, hovedforfatter af undersøgelsen, påpeger, at mange bilister fejlagtigt forbinder forurening med udstødningsrør og tror, at elbiler er fuldstændig fri for skadelige emissioner.
Han understreger, at der er et behov for skærpede lovgivninger, der regulerer partikeludslip fra bremser, dæk og vejslid, da dette nu udgør en større trussel mod folkesundheden end udstødningsgasser fra dieselbiler.