Udvidelse af E45: Så lang tid ekstra tager køreturen

Bil og motor

17/02/2025

Fartgrænsen er nedsat til 80 km/t og sporene er smalle under vejarbejdet med at udvide E45 Østjyske Motorvej. Foto: Vejdirektoratet
Fartgrænsen er nedsat til 80 km/t og sporene er smalle under vejarbejdet med at udvide E45 Østjyske Motorvej. Foto: Vejdirektoratet

Skrevet af J. Bøgen

Der er fuld fart på udvidelsen E45 Østjyske Motorvej. Det samme er ikke helt tilfældet med trafikken. Men hvor slemt står det egentlig til med rejsetiden, når bilisterne skal passere de mange kilometer med vejarbejde? Det har Vejdirektoratet kigget nærmere på.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Man kommer ikke langt ad E45 Østjyske Motorvej, før man møder skilte med vejarbejde og beskeden om, at farten nu skal sænkes til 80 km/t.

Mere end 50 kilometer af den østjyske motorvej er lige nu i gang med at blive udvidet med et ekstra spor, og indtil de nye spor står klar, må bilisterne forvente længere rejsetid.

Men hvor meget ekstra tid skal bilisterne reelt sætte af, når de skal fra A til B ad E45 Østjyske Motorvej, mens vejarbejdet står på? En ny måling fra Vejdirektoratet kan give dig et praj.

3-8 minutters længere rejsetid

Vejdirektoratet har målt rejsetiden på to strækninger med vejarbejde på E45.

Og her viser tallene følgende:

  • Mellem Skanderborg S og Vejle (cirka 38 kilometer) er rejsetiden typisk 6-8 minutter længere, end før vejarbejdet gik i gang.

  • Mellem Aarhus N og Aarhus S (cirka 16 kilometer) er den ekstra rejsetid som følge af vejarbejdet typisk 3-4 minutter.

I få situationer – cirka 3 procent af tiden – er der mere end henholdsvis 10 og 15 minutters ekstra rejsetid på de to strækninger.

Da der er tale om et gennemsnit, kan rejsetiden variere, og især i myldretiden kan køerne blive længere.

Et nøje tilrettelagt vejarbejde

Begiver man sig ud på en køretur hele vejen mellem Vejle og Aarhus N, ser det lidt anderledes ud med rejsetiden.

Her ligger forsinkelsen som følge af vejarbejdet typisk på 9-12 minutter i dagtimerne, og i cirka 5 procent af tiden opleves der forsinkelser på mere end 20 minutter i forhold til en normal situation uden vejarbejde.

Transportminister Thomas Danielsen (V) har noteret sig niveauet af den forøgede rejsetid under vejarbejdet på Østjyske Motorvej, og siger:

"Vejdirektoratet har mange års erfaring med at planlægge vejarbejde på en måde, der generer mindst muligt, og det ser vi resultaterne af på E45, hvor forøgelsen af rejsetiden på de fleste tidspunkter er overskuelig. Vi kommer ikke uden om, at bilisterne skal sætte ekstra tid af til rejsen frem til motorvejsudvidelsen er færdig i 2026, hvor vi kan se frem til en markant forbedring på E45."

Projektchefen i Vejdirektoratet er ikke overrasket over tallene.

”Vi gør os meget umage med at tilrettelægge vejarbejder ved udvidelsesprojekter og trækker hele tiden på erfaringer fra tidligere projekter, så vi sikrer, at trafikken glider bedst muligt. Det gør vi blandt andet ved at bibeholde to åbne spor under hele anlægsperioden og planlægge spærringer i de tidsrum, der er til mindst mulig gene for trafikanterne,” siger Robin Højen Madsen.

”Vi kan lige så godt være ærlige. Vejarbejde er – sagt på godt jysk – træls for trafikanterne. Men det er nu engang nødvendigt, hvis vi skal nå i mål med at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden. Og så har vi erfaret, at det – i tilfælde med vejarbejde – giver de bedste betingelser for trafikken at sænke hastigheden til 80 km/t på længere strækninger ad gangen. Det giver et bedre flow i trafikken uden elevatorkørsel, hvor trafikanterne hele tiden skal op og ned i fart,” forklarer han.

Uheld, punkteringer og tabt gods øger rejsetiden markant

Når det alligevel kan ske, at man sidder i kø i mere end bare nogle minutter, kan det skyldes, at rejsetiden under et vejarbejde er mere følsom over for uheld og andre hændelser på motorvejen såsom tabt gods eller punkteringer.

Det gælder specielt på E45, hvor køresporene i forbindelse med vejarbejdet er smalle og nødsporet er blevet inddraget. Sker der uheld, eller ligger der tabt gods på kørebanen, kan det hurtigt skabe lange køer – og da pladsen er trang, kan det tage længere tid, før det beredskab, der skal rydde op, når frem.

Bliver man fanget i et uheld i myldretiden, kan man risikere at skulle sidde i kø i alt fra 15 minutter til en time.

For at undgå uheld og sikre at udrykningskøretøjer når hurtigt frem, hvis skaden er sket, er det afgørende, at trafikanterne er opmærksomme og husker de gode råd til kørsel ved vejarbejde.

”Det er først og fremmest vigtigt, at trafikanterne viser hensyn, holder afstand og sænker farten, når de kører gennem et vejarbejde. Og husk endeligt at spænde gods ordentligt fast på traileren,” siger Robin Højen Madsen og fortsætter:

”Og så skal trafikanterne huske at skabe en udrykningskorridor, når trafikken står stille, så eventuelle udrykningskøretøjer kan nå hurtigt frem, og vejen igen kan genåbnes.”

Vejarbejdet på E45 Østjyske Motorvej fortsætter, indtil de nye spor åbner med udgangen af 2026.

Tal for rejsetiden

Vejarbejdet på E45 Østjyske Motorvej betyder reduceret fremkommelighed for trafikanterne. Hastighedsgrænsen er sat ned til 80 km/t, og trafikken afvikles i smalle spor, imens arbejdet foregår. Vejdirektoratet har opgjort rejsetiden på to strækninger med vejarbejde og sammenholdt det med en situation uden vejarbejde. Den ekstra rejsetid som følge af vejarbejdet er opgjort for typiske hverdage i tidsrummet mellem klokken 05 og 22.

Aarhus N – Aarhus S (16 kilometer)

  • Den ekstra rejsetid er typisk 3-4 minutter set i forhold til før vejarbejde

  • I 90 % af tiden er den ekstra rejsetid under fem minutter

  • I myldretiden er den ekstra rejsetid typisk 2-7 minutter.

  • I cirka 3 % af tiden er den ekstra rejsetid over 10 minutter

Vejle – Skanderborg (38 kilometer)

  • Den ekstra rejsetid er typisk 6-8 minutter set i forhold til før vejarbejde

  • I 95 % af tiden er den ekstra rejsetid under 10 minutter

  • I myldretiden er den ekstra rejsetid typisk 4-8 minutter.

  • I cirka 3 % af tiden er den ekstra rejsetid over 15 minutter.

Kilde: Vejdirektoratet