Ny teknologi godkendt: Disse bilister må fremover køre bil uden hænderne på rattet

Bil og motor

11/08/2024

Foto: Ford
Foto: Ford

Skrevet af J. Bøgen

Det gælder i 15 europæiske lande, herunder i Danmark.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Danske bilister kan se frem til en ny æra inden for bilkørsel, hvor hænderne måske ikke længere behøver at være konstant på rattet.

Den amerikanske bilproducent Ford har nemlig fået godkendt deres BlueCruise-teknologi til brug på motorvejene i 15 europæiske lande, herunder Danmark, af EU-Kommissionen.

BlueCruise-systemet, som er tilgængeligt i Fords Mustang Mach-E-modeller, tillader føreren at slippe både rat og pedaler, når de kører på motorvej. Systemet fungerer på omkring 133.000 kilometer udvalgte europæiske motorveje, som Ford betegner som Blue Zones.

Det oplyser Ford i en pressemeddelelse.

Rynkede bryn

Selvom teknologien bringer en ny form for kørekomfort, understreger både Ford og interesseorganisationer, at ansvaret for kørslen fortsat ligger hos føreren. Lone Otto, områdechef i FDMs tekniske rådgivning, byder teknologien velkommen, men advarer samtidig om en mulig overvurdering af systemets kapaciteter.

"Vi taler de facto om betaversioner af automatiserede førersystemer, og vi har endnu ikke reel dokumentation for, at denne type comfortsystemer er med til at nedbringe alvorlige ulykker," siger Lone Otto. Hun fremhæver, at mange assistentsystemer i moderne biler fungerer godt, men at der stadig er mange situationer, hvor de ikke er robuste nok.

Det skriver TV 2.

Advarer mod overdreven tillid

FDM modtager årligt flere henvendelser fra medlemmer, der oplever fejl på deres assistentsystemer. Problemerne spænder fra nødbremser, der aktiveres uden grund, til adaptive fartpiloter og vognbaneassistenter, der ikke fungerer korrekt under visse vejrforhold.

Lone Otto advarer også mod en overdreven tillid til disse systemer, kendt som overreliance. "Ved at man nu tillader hands-off funktioner som Ford BlueCruise, øger vi risikoen for, at føreren fjerner fokus fra selve kørslen, distraheres yderligere og fejlagtigt forveksler denne mulighed med en delvist automatiseret og selvkørende bil," siger hun.

Det er vigtigt at huske, at selvom teknologien gør kørsel mere komfortabel, er det stadig førerens ansvar at være opmærksom og reagere på trafikale situationer. Mange bilister tror fejlagtigt, at deres biler kan genkende bløde trafikanter som motorcyklister og cyklister, men det er ofte ikke tilfældet.

BlueCruise er nu godkendt til kørsel på motorveje i Belgien, Danmark, Frankrig, Grækenland, Holland, Italien, Polen, Portugal, Storbritannien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig.