10.000 reservationer på 6 minutter—før prisen var kendt; se hvorfor den nye bil lokker med luksusdesign, lynopladning og rækkevidde i Model S-klassen.
Lige nu læser andre
Den næste generation af Xpeng P7 er landet, og interessen i Kina var øjeblikkelig. Ifølge producenten blev de første 10.000 biler reserveret på 6 minutter og 37 sekunder – ovenikøbet før prisen er offentliggjort. Xpeng er allerede aktiv i Holland med P7, G6 og G9, men det er endnu uklart, om den nye P7 får europæisk lancering.
Skriver mediet autovisie.
Design i stor skala
Den nye P7 er en markant større bil end sin forgænger og måler nu over fem meter. Silhuetten er lav, bred og lang med et rent frontdesign, der placerer den i samme størrelsesorden som Tesla Model S. Platform og karrosseri er helt nye, ikke blot et facelift.
Ydelse og drivlinjer
Under gulvet ligger enten 74,9 eller 92,2 kWh batteri. Der kan vælges mellem baghjulstræk og firehjulstræk, hvor AWD altid kombineres med det store batteri. Basismodellen opgives til 367 hk, mens topversionen nærmer sig 600 hk.
Rækkevidde og opladning
Xpeng angiver 702–820 km på den kinesiske CLTC-cyklus afhængigt af variant. CLTC er generelt mere optimistisk end den europæiske WLTP-metode, så de officielle EU-tal vil typisk lande lavere.
Læs også
Producenten lover desuden, at man kan “tilføje over 500 km” på ti minutters lynladning, hvilket må forventes at være bedste-fald-scenarier og afhænge af både batteristørrelse, temperatur og ladeeffekt.
Kabine og teknologi
Indvendigt fortsætter Xpeng med tech-fokuset: en stor midterskærm, der kan rotere, et avanceret AR head-up display, kraftige computerchips til førerassistenter samt en separat touchskærm til bagsædet. Pakken er tydeligt målrettet kunder, der vil have maksimal skærm- og gadget-oplevelse.
Reservationer med forbehold
Hypen omkring P7 blev hjulpet på vej af lave reservationsomkostninger på lidt over 11 euro. Det er derfor uvist, hvor stor en del af reservationerne der ender som faktiske køb, som man også har set med andre modeller i branchen. Alligevel er det en tydelig indikator for, at interessen for store, strømlinede el-sedaner fra Kina er i top.
Luksus og agressiv
Xpeng P7 går efter at kombinere luksus-sedanens format med aggressiv ydelse og hurtig opladning. Hvis modellen kommer til Europa, kan den udfordre alt fra Tesla Model S til Nio ET7 – forudsat at pris, WLTP-tal og serviceapparat følger med.