Forside Bil og motor Nøglen, du bruger hver dag, kan være en tyvs drøm...

Nøglen, du bruger hver dag, kan være en tyvs drøm – Nu skal 13 bilfirmaer i retten

Bilnøgle car key
Shutterstock

Over 10.000 biler er allerede stjålet i Canada.

Lige nu læser andre

En stor gruppe bilejere i den canadiske provins Quebec har fået grønt lys til at føre et gruppesøgsmål mod 13 kendte bilproducenter. Ifølge sagsøgerne skyldes tusindvis af biltyverier de trådløse smartnøgler, som angiveligt er alt for nemme at kopiere.

Skriver mediet kauppalehti.

Dommer giver grønt lys

Dommer Clément Samson har godkendt, at sagen kan føres mod Toyota, Honda, Hyundai, Nissan, Mazda, FCA, Ford, Audi, Kia, Mitsubishi, Subaru, Volkswagen og Volvo. Til gengæld slipper mærker som Porsche, Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz og BMW for nu.

Retssagen anklager producenterne for i årevis at have kendt til sikkerhedsproblemerne uden at gøre nok for at beskytte forbrugerne.

“Instruktionsbogen indeholder ingen advarsel overhovedet om sikkerheden af dette køretøjs smartnøgler,” hedder det i søgsmålet.

Fra stjålet Toyota til gruppesøgsmål

Læs også

Sagen begyndte, da André Lacroix fik stjålet sin Toyota Highlander fra 2018 i Montreal i april 2022. Han havde låst bilen med nøglebrikken, men alligevel forsvandt den uden spor. Lacroix mener, at producenten burde have advaret om svaghederne i nøgleteknologien.

Han repræsenterer nu mere end 10.000 bilejere, der ifølge retsdokumenterne har været ofre for lignende biltyverier i Quebec.

Krav om kompensation og tilbagekaldelse

Søgsmålet kræver 1.500 dollars i kompensation til hver person, hvis bil er blevet stjålet siden 2. maj 2021, samt yderligere 1.500 dollars for hvert køretøj solgt eller leaset mellem maj 2021 og maj 2024. Beløbene skal gå til en nonprofitorganisation, der fremmer forbrugerbeskyttelse.

Derudover ønsker sagsøgerne, at bilproducenterne tvinges til at tilbagekalde og ændre deres biler, så de ikke er lige så sårbare over for tyveri.

Kan ende i retten

Nu hvor gruppesøgsmålet er godkendt, er næste skridt en egentlig retssag – medmindre bilproducenterne vælger at appellere inden udgangen af august.

Læs også

Hvis sagen går videre, kan den blive et principielt opgør om bilindustriens ansvar for sikkerheden i moderne nøgleteknologi.

Ads by MGDK