Kan koste dig 1000 kroner i bøde: Her er 1-minuts-reglen, de færreste danskere kender

Bil og motor

20/04/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Det var ny viden for mig!

Nattefrosten har gjort comeback i Danmark, og det betyder, det nu igen bliver ekstra surt, når man skal ud til bilen om morgenen, og man må sidde og klapre tænder, indtil bilens kabine ikke længere er en iglo.

En velkendte metode til at slippe for den værste kulde, og samtidig lade bilen gøre arbejdet for sig i forhold til at få ruden fri for is, er at lade bilen stå i tomgang, skrue helt op for temperaturen på blæserne og så ellers bare lade den varme luft afise ruderne indefra.

Måske er du endda en af dem, der finder på at gå ud og tænde bilen op til 10 minutter inden, du skal afsted, og så lige går ind og ordner det sidste, så du kan komme ud og sætte dig i et dejlige lunt sæde, når du først triller ud på vejene.

Men den lille bekvemmelighed kan altså ende med at koste dig dyrt. Faktisk 1000 kroner i bøde.

For hvad de færreste ved er, at der faktisk er regler for, hvor længe man må have bilen holdende i tomgang - og i mange kommuner går grænsen allerede ved bare ét minut.

Det skriver FDM.

Heller ikke godt for motoren

Grænsen er sat for at belaste miljøet så lidt som muligt. Overtrædes reglen, risikerer man altså en bøde på 1000 kr.

Men hvis du alligevel vælger at tage chancen og varme bilen op på forhånd, skal du altså også være opmærksom på, at det ikke er godt for bilen at gøre det.

"I nyere benzin- og dieselmotorer, der skal opfylde de strenge miljøkrav, er der risiko for, at der sker en tilsodning af indsugningssystemet og partikelfilteret. Det betyder også, at motorerne ikke bliver så varme, som vi tidligere har været vant til, når de har stået i tomgang. Brændstoffet udnyttes ikke optimalt, og da katalysatoren og partikelfilteret er afhængige af, at motoren er driftsvarm, forurener udstødningen fra en kold motor uforholdsmæssigt meget. Så vi kan kun anbefale, at man begrænser tiden i tomgang", siger Lone Otto, områdechef i teknisk rådgivning i FDM.

Sådan skal du gøre i stedet

Men vi vil jo ikke ud i en kold bild og sidde og klapre med tænderne, indtil kabinen faktisk er blevet varmet op, så hvad gør vi så?

Ifølge FDM er den bedste løsning at benytte en decideret motor- og kabinevarmer. Det er et aggregat, der sættes i en stikkontakt, og som du så tidsindstiller, så den sørger for at varme bilen op til brug.

Du kan også få eftermonteret et oliefyr/en tilskudsvarmer - det er en dyrere løsning, men til gengæld mere effektiv.

Generelt er det faktisk en god idé at sørge for, at motoren er bare nogenlunde varm, inden du sætter den i gear, for det mindsker både slitage og udledning og forlænger motoren levetid.

Reglerne for begrænsningerne for tomgang gælder ikke, når man holder i kø.