Kommunerne i landet har nu i hvert fald fået muligheden for at indføre nulemissionszoner, hvor fossile biler ikke har adgang, hvilket netop er blevet vedtaget i Folketinget.
"Nulemissionszonerne kommer til at sætte yderligere skub i elbilsalget, fordi danskerne ønsker sig en bil, der kan køre overalt. Indførelsen af nulemissionszonerne forskellige steder i Danmark kommer til at være en del af overvejelsen hos mange danskere, næste gang de skal anskaffe sig en ny bil. Derfor kommer vedtagelsen af forslaget til at kunne få betydning for den grønne omstilling af bilparken," siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
I sidste ende er det kommunerne, der skal beslutte, om nulemissionszoner skal indføres, og hvis de skal, også hvornår, hvordan og i hvilket område.
Mulighed for to slags zoner
Loven giver mulighed for at indføre to typer af zoner: enten en zone, der er gældende for al trafik, dvs. også varetransport, eller en zone, der kun er gyldig for persontrafik.
Lastbiler, der vejer og 12 tons og busser, vil dog være undtaget reglerne uanset zonetype.
Nulemissionszonerne kommer derfor højst sandsynligt til at fylde en del til kommunalvalget i 2025.
"Nulemissionszonerne giver kommunerne får mulighed for at begrænse adgangen til byer til nulemissionsbiler. Det forventes, at denne mulighed vil blive populær i de enkelte kommuner. Eksempelvis har Aarhus Kommune allerede planer om at etablere en nulemissionszone i centrum, og vi forventer, at flere kommuner snart vil følge efter," siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.