Forside Bil og motor Efter 10 år på vejene: Her er bilerne, der stadig...

Efter 10 år på vejene: Her er bilerne, der stadig klarer sig bedst

Verksted, EU kontroll, bil syn, car garage, værksted, bil reparation
Statens vegvesen

Mange biler dumper synet allerede efter fem år – men disse modeller klarer alderen flot.

Lige nu læser andre

år en bil runder de første mange kilometer, begynder sandheden at vise sig. Holder den stadig stand – eller kommer problemerne snigende?

En ny, omfattende rapport fra de tyske synshaller giver et sjældent detaljeret indblik i, hvilke modeller der klarer sig bedst, når alderen nærmer sig de to cifre.

Bilparken bliver ældre – og det kan mærkes

Den tyske organisation TÜV har offentliggjort sin 2026-rapport, baseret på hele 9,5 millioner synsrapporter. Undersøgelsen viser en tydelig tendens: Bilernes gennemsnitsalder stiger, og i Tyskland er den nu nået 10,6 år. For ti år siden var den kun 9 år.

Med alderen følger flere fejl.

Ifølge rapporten dumper én ud af ti biler synet som femårig – men når bilen runder 15 år, er det næsten hver tredje. Typiske fejl er slidte bremser, utætheder i motoren, defekte lygter og svækket affjedring.

Læs også

Det har fået TÜV til for første gang at uddele en særlig hæder: en pris for den mest langtidsholdbare bil.

De tre mest robuste modeller

Blandt biler på 12 til 13 år udmærker tre modeller sig med bemærkelsesværdigt lave fejlprocenter:

Volkswagen Touareg topper listen med kun 17,9 % fejl – selv efter over 200.000 kørte kilometer.
Mercedes B-Klasse følger tæt efter med 19,0 %, ofte med et lavere kilometertal, men stadig imponerende stabil.
Mercedes GLE/ML snupper tredjepladsen med 19,3 % fejl, trods knap 200.000 kilometer på vejene.

Det er væsentligt under gennemsnittet for bilklassen, hvor 28,4 % af bilerne får alvorlige anmærkninger ved syn.

Mercedes fører fabrikatslisten

Når man ser på bilmærkerne som helhed, er resultatet lige så klart. Mercedes er mest pålideligt blandt 10- til 11-årige biler og scorer 18,5 % fejl. Audi indtager andenpladsen med 19,2 %, mens Toyota ligger på tredjepladsen med 22 %.

Læs også

Selvom resultaterne kan virke som en ren hyldest til tyske bilproducenter, gør rapporten opmærksom på en vigtig nuance. Det tyske marked domineres af nationale mærker, som samtidig nyder godt af et stort netværk af specialiserede værksteder. Det kan give hjemmebanefordele.

En tydelig konklusion

Trods forbeholdene tegner undersøgelsen et klart billede: Robust konstruktion og løbende vedligeholdelse betyder langt mere, end man måske tror. Biler kan holde forbavsende godt, når fundamentet er i orden.

Og for bilkøbere – nye som erfarne – er det en værdifuld påmindelse om, at nogle modeller ganske enkelt ældes med ynde.

Ads by MGDK