5 gode råd til at køre og passe på din bil, når vejene er forvandlet til skøjtebaner

Bil og motor

08/01/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Du får både råd til kørsel og til, hvordan du sikrer, at din bil overhovedet vil starte.

Glatte veje kan udfordre selv de bedste bilister, alligevel er der en række ting, du kan gøre for at komme så sikkert som muligt til din destination.

Helt grundlæggende giver vinterdæk det bedste fodfæste for bilen, når der er glatføre. Bremselængden mere end fordobles, hvis bilen har sommerdæk på i vintervejret, og i det hele taget er vejgrebet markant reduceret med sommerdæk på bilen. Men der er også mange andre forholdsregler, du bør tage.

”Start med at tjekke vejrudsigten og trafikforholdene, inden du kører afsted. Også selvom det er din vanlige rute, du kører. Dernæst er det en god idé at afsætte lidt længere tid til køreturen end normalt. Jo længere tur, jo mere ekstra køretid bør du også forvente," siger Rasmus Boserup, kommunikationschef i OK, og fortsætter:

"Det er altid en god idé at tjekke ruten på Google Maps eller lignende tjenester, der giver en indikation på trafiksituationen, opdaterer ruten løbende og finder den bedste vej,” siger han.

Hold ekstra afstand

Inden du kører afsted, så sørg for at bilens ruder er afisede og afduggede, så udsynet er så godt som muligt. Begrænset udsyn er først og fremmest farligt for dig selv og dine medtrafikanter, men kan også koste dig bøder, hvis politiet ser det.

Ude på vejene er det en god idé at øge afstanden til de forankørende i forhold til under normale vejrforhold. Sæt farten ned, hvis der er risiko for glatte veje. Det giver dig længere reaktionstid, hvis der skulle opstå farlige situationer. Men du skal også være mere opmærksom på landskabet, end du normalt ville være.

”Hvis man kører i vejrforhold, hvor det skifter mellem varme- og kuldegrader, så bør man være særligt opmærksom på vejstrækninger, der hurtigere afkøles end andre. Det gælder fx lavninger, skyggedækkede veje, og strækninger, hvor en kold vind hurtigere nedkøler vejbanen,” siger Rasmus Boserup.

Er der udsigt til meget sne, så pak gerne en skovl og et træktov med i bagagerummet. Så er du forberedt, hvis du skulle være så uheldig at køre fast i sneen.

Og til sidst; Kør forsigtigt.

Din bil har det koldt - her er fem gode råd

1. Ruderne

Lige nu kan du blive udsat for både is- og snedækkede ruder. Den bedste metode til afisning er at tænde for bilens motor og sætte ventilationssystemet til at varme forruden op.

Er der et lag af is på ruderne, skal du en tur rundt med isskraberen. Den mest effektive fremgangsmåde er kombinationen af en isfjerner-spray og en dobbeltsidet skraber, hvor den ene side har en gummibelægning til rim og dug, mens den anden side har en plastikbelægning til hårdere is og sne.

Er bilen dækket med meget sne, er en simpel håndkost det bedste værktøj.

2. Fugt

Der dannes fugt i bilen, når du parkerer den efter brug, og den køles ned. Fugten fjernes ved, at du bruger aircondition- eller klimaanlæg og derved trækker luft ind i kabinen udefra. Forvent at det tager nogle minutter, især hvis der er meget koldt.

Når der igen er plusgrader, så kan du med fordel åbne dørene og bagklappen og lufte godt ud i bilen. Er det ikke nok, så kan du købe affugtningsprodukter, der opsamler fugten og gør bilen tør.

3. Batteri

Bilbatteriet kommer for alvor på overarbejde, når det er koldt, og især når temperaturerne er under frysepunktet. Du kan få mekanikeren til at tjekke batteriets ladeevne, og vurdere om det skal skiftes ud.

Batteriet kommer på overarbejde om vinteren, fordi kabineopvarmning og afrimning af ruder og fugt øger brugen af batteriet markant, ligesom bilens motor starter bedre, når der er rigeligt med strøm på bilen. Er der for lidt strøm på batteriet, så risikerer du, at bilen ikke kan starte.

4. Dæk

På sne- og isglatte veje står bilen langt bedre fast med vinterdæk på bilen. Det gælder både i forhold til udskridninger, men især bremselængden.

Er vejen dækket af sne eller is, så er bremselængden på en bil med vinterdæk halveret, i forhold til hvis den har sommerdæk på.

5. Din bil har det koldt – især hvis det er en elbil eller plug-in hybrid

Kulden går ud over elbilens rækkevidde. Man siger, at hver grad under 20 grader koster 1 procent rækkevidde, så derfor kan du med fordel køre lidt ekstra strøm-økonomisk, når det er koldt.

Vinterdæk er altid en fordel i glat føre - ikke mindst i en elbil, der med sin ekstra vægt har endnu mere gavn af gode dæk.