Det er noget af en afgiftsbombe der rammer til det nye år.
Lige nu læser andre
Hverdagen for mange danskere hænger tæt sammen med faste udgifter.
Regningerne kommer måned efter måned og efterlader sjældent meget luft i budgettet.
Små ændringer kan derfor hurtigt mærkes, især når de rammer noget, man bruger hver dag.
Transport er for mange en nødvendig del af livet, uanset hvor i landet man bor.
Derfor følger mange med, når der sker ændringer, som kan få betydning for privatøkonomien.
Læs også
Det skriver BT.
Gælder fra 2026
Når kalenderen rammer 2026, venter der en ekstra regning for ejere af benzin og dieselbiler.
Den grønne ejerafgift, tidligere kendt som vægtafgiften, bliver sat op som følge af en politisk aftale fra 2020.
Aftalen blev indgået med det formål at gøre elbiler billigere at eje, mens fossildrevne biler til gengæld skulle betale mere.
Ifølge beregninger fra bilejernes organisation FDM, kan stigningen mærkes tydeligt på ældre biler med lav brændstoføkonomi.
Læs også
Ejer du en Volvo V60 benzinbil fra 2011, der kører 9,8 kilometer på literen, stiger den årlige ejerafgift med omkring 1000 kroner.
Har du i stedet en Toyota Verso diesel fra 2014, som kører 14,3 kilometer på literen, bliver regningen cirka 540 kroner højere om året.
Det betyder, at den samlede grønne ejerafgift ender på cirka 11.000 kroner for Volvoen og omkring 9160 kroner for Toyotaen.
Til sammenligning er forskellen markant for elbiler. En Tesla Model Y har en årlig ejerafgift på omkring 920 kroner.
Rammer skævt
Hos FDM vækker udviklingen bekymring.
Læs også
Organisationens forbrugerøkonom Ilyas Dogru peger på, at afgiftsstigningerne især rammer bilister med færre økonomiske muligheder.
“Stigningerne rammer de bilejere, som ikke har så mange penge. Det er især dem med mindre bilbudget på for eksempel 50.000 kroner. De kan ikke købe en elbil og er derfor tvunget til at holde fast i benzin og diesel-biler,” siger han til B.T.
Ifølge FDM er det netop ejere af ældre biler, der ofte ikke har mulighed for at skifte til elbil.
For mange danskere er bilen afgørende for at kunne komme på arbejde og få hverdagen til at fungere.
Derfor kan de højere afgifter blive en mærkbar belastning, når ændringerne træder i kraft.