Forside Bil og motor EU giver grønt lys: Sænker vejafgifter for miljøvenlig transport

EU giver grønt lys: Sænker vejafgifter for miljøvenlig transport

biler
Shutterstock

EU vil gøre det langt billigere at køre grønt.

Lige nu læser andre

Elektriske lastbiler har i mange år haltet bagefter personbilerne, når det kommer til grøn omstilling.

Men nu får de tunge køretøjer et økonomisk skub i ryggen fra EU.

En ny beslutning betyder nemlig, at el-lastbiler fremover kan køre på de europæiske motorveje til en langt lavere pris – eller helt gratis.

En markant besparelse for vognmænd

EU-Parlamentet har godkendt en forlængelse af den ordning, der fritager elektriske lastbiler for motorvejsafgifter. Den skulle ellers udløbe ved årsskiftet 2025, men bliver nu forlænget helt frem til 30. juni 2031.

Beslutningen skal give transportbranchen et tydeligere incitament til at vælge lastbiler uden udledning. Organisationen ACEA, som repræsenterer de europæiske bil- og lastbilproducenter, kalder ordningen ”et vigtigt skridt mod klimaneutral vejtransport”.

Læs også

Samtidig understreger ACEA, at medlemslandene selv bestemmer, hvordan ordningen skal føres ud i livet. Nogle lande fritager el-lastbiler helt, mens andre nøjes med nedsatte takster.

Danmark følger trop

Herhjemme indfører Danmark fra 1. januar 2025 en ny kilometerbaseret vejafgift for tunge lastbiler. Afgiften bliver CO₂-differentieret, så de mest klimavenlige køretøjer betaler langt mindre.

De nye satser betyder, at en nulemissionslastbil – altså en el-lastbil – kun skal betale 0,13 kr. pr. kilometer, mens en diesel-lastbil i den højeste klasse kan komme helt op på 1,10 kr. pr. kilometer.

Også i miljøzoner vil forskellen være tydelig: El-lastbiler slipper billigere, mens de forurenende alternativer får et ekstra tillæg.

Et ambitiøst mål

EU har som målsætning, at 35 procent af lastbilerne i 2030 skal køre på el. I dag ligger andelen på blot 3,5 procent, så der er stadig langt igen.

Læs også

Men med lavere afgifter og voksende politisk vilje kan udviklingen tage fart. For selvom elektriske lastbiler stadig er dyrere at købe, er de langt billigere i drift – og med de nye EU-tilskud kan overgangen nu blive endnu mere attraktiv for vognmænd i hele Europa.

Ads by MGDK