En fejl ved første lynladning endte i låst batteri og lang tavshed – først da Motor blandede sig, lovede Xpeng en erstatningsbil.
Lige nu læser andre
Da nordmanden Frank Westgård hentede sin fabriksnye Xpeng G6 i oktober sidste år, virkede alt lovende. Tre uger senere – under bilens første lynladning – begyndte advarslerne at rulle ind: overophedet batteri og fejl i aircondition. Siden har elbilen stort set ikke flyttet sig ud af flækken.
Skriver mediet Carup.
Fra småfejl til total standsning
Efter flere værkstedsbesøg og udskiftning af den indbyggede oplader dukkede nye fejl op. Systemet registrerede en mulig batterifejl og anbefalede, at bilen blev taget ud af drift.
G6’eren blev trillet ud på parkeringspladsen, hvor den kom til at stå i måneder, mens ejeren kørte rundt i skiftende lånebiler uden hverken anhængertræk eller pladsopsætning som i hans egen.
Tekniker-bommert låste batteriet
Ifølge Xpeng Motors Norge opstod problemerne under et reparationsforsøg: En tekniker frakoblede en køleslange i batteriet uden først at tømme kølevæsken. Den lækkede væske udløste en sensor, der registrerede en isolationsfejl – en sikkerhedslås, som blokerer bilen ved væskelækage eller elektrisk afvigelse. Af hensyn til sikkerhedsprocedurer blev bilen flyttet udenfor. Xpeng understreger, at bilen aldrig har været brandfarlig.
Stilstand – og så vendte det
Læs også
I maj bad Frank om at annullere købet, men hørte intet. Først da det norske bilmagasin Motor kontaktede forhandler og importør, kom der skred i sagen.
Xpeng tilbød en fabriksny bil med samme specifikationer uden ekstra omkostninger. “Vi forstår, at ventetiden og usikkerheden har været ubehagelig,” lød det fra selskabets marketingchef. Frank kalder tilbuddet en lettelse – men indrømmer, at forløbet har sat sine spor.
Modellen: Xpeng G6 i korte træk
G6 er en el-SUV i Model Y-klassen med bag- eller firehjulstræk, WLTP-rækkevidde op til omkring 570 km og hurtigopladning. Modellen har generelt fået pæne tilbagemeldinger i tilfredshedsundersøgelser, hvilket gør det langstrakte havari desto mere opsigtsvækkende.
En ny bil må ikke ende i ni måneders stilstand. I dette tilfælde udløste et mislykket reparationsforsøg en sikkerhedslås, der parkerede bilen – og først massivt pres bragte en løsning på banen: en erstatningsbil.