Danskerne overvurderer egne evner til at spotte digital svindel, og det fører til store økonomiske tab. Tag dig god tid, når du færdes online og gør en aktiv indsats for at undgå online svindel, lyder det fra Det Kriminalpræventive Råd.
For digital svindel bliver mere og mere avanceret, og de kriminelle bliver dygtigere til at få mailen, SMS-beskeden, Messenger-beskeden eller telefonopkaldet til at fremstå overbevisende. Undersøgelser viser, at alle kan blive narret online, uanset køn og alder:
"Vi ser desværre en tendens til, at danskerne overvurderer egne evner til at gennemskue online svindel. Den digitale udvikling og dens mange muligheder er vigtige for vores samfund, men vi skal samtidig være opmærksomme på den øgede risiko for it-kriminalitet, der følger med. Vi har som samfund et ansvar for at ruste danskerne bedre til at undgå digital svindel," siger Det Kriminalpræventive Råds formand, Erik Christensen.
Ikke kun kortoplysninger
De fleste danskere bliver udsat for snyd ved handel på nettet og misbrug af deres betalingskortoplysninger online.
Men også misbrug af personoplysninger, hvor svindlere stjæler og misbruger personoplysninger, som fx cpr-nummer, mail-konto, kørekort eller sygesikringsbevis til at opnå en økonomisk gevinst, er et stort problem:
"Alle kan være i risiko for at få misbrugt deres personoplysninger online. Det er stærkt ubehageligt at få stjålet sin identitet, fordi man ikke ved, hvor mange og hvilke personoplysninger, en svindler har fået fat på, og hvordan de misbruges. Misbrug af fx personnumre og pinkoder kan have alvorlige konsekvenser, og tusindvis af danskere taber store pengebeløb på det," siger Tania Schimmel, forebyggelseschef i Det Kriminalpræventive Råd.
Simpelt, men effektivt, råd
Det kan lyde som et banalt råd, men den bedste anbefaling er faktisk, at man stopper op og tager sig god tid, når man kommunikerer digitalt:
"Vi anbefaler, at man stopper op og mærker efter, hvis man føler sig presset til at betale, svare, reagere eller klikke online. På den måde kan man undgå forhastede beslutninger," siger Tania Schimmel.
Det er vigtigt, at danskerne gør en langt mere aktiv indsats for at undgå at falde i svindelfælderne online:
"Man skal aldrig dele personlige oplysninger som fx MitID eller personlige koder – heller ikke med sine nærmeste, og man skal altid tænke over, om de oplysninger, man lægger online, kan misbruges. Det er samtidig afgørende, at man bruger komplekse adgangskoder for at undgå misbrug. Fx er det vigtigt, at ens bruger-ID i MitID består af både tal, bogstaver og specialtegn, så man øger sin digitale sikkerhed," siger Tania Schimmel.
Gode råd til at undgå digital svindel
Det er vigtigt at være proaktiv og opmærksom på sikkerheden af dine personlige oplysninger for at undgå misbrug. Det kan du selv gøre:
Beskyt dine adgangskoder: Brug komplekse adgangskoder og benyt ikke samme adgangskode til flere tjenester. Ændr dit bruger-ID i MitID, så det består af både tal, bogstaver og specialtegn. Skift dine koder regelmæssigt.
Vær forsigtig med at klikke på links eller åbne vedhæftede filer i e-mails fra ukendte kilder.
Del ikke personlige oplysninger offentligt: Pas på med at dele følsomme oplysninger på sociale medier eller andre offentlige platforme. Hold dine private oplysninger private.
Opdater din software: Sørg for at opdatere din computer, smartphone og apps for at beskytte mod sårbarheder og sikkerhedstrusler.
Brug sikre netværk: Undgå at bruge offentlige og usikre Wi-Fi-netværk til følsomme transaktioner eller personlige oplysninger.
Log altid af dine konti, som fx mail-konto, netbank eller SoMe-profiler, når du er færdig med at bruge dem. Vær især opmærksom, når du er på offentlige computere eller netværk.
Brug krypteret kommunikation: Vælg altid hjemmesider, der bruger HTTPS i webadressen, når du deler følsomme oplysninger, såsom kreditkortoplysninger eller personlige oplysninger som brugernavn og adgangskode.
Læs flere gode råd om digital svindel her.
Fakta om it-kriminalitet
Omkring 150.000 danskere blev udsat for forskellige former for it-kriminalitet i 2022, og det anslås, at svindlen samlet set løber op i et trecifret millionbeløb.
Ca. 64.000 danskere er blevet udsat for snyd ved handel på nettet, og 57.000 har fået misbrugt deres kortoplysninger online, mens 13.000 er ofre for kontaktbedrageri. Her overfører ofrene penge til en svindler, de får kontakt med via mail, sociale medier, datingssider eller telefonen.
Omkring 17.000 danskere er blevet udsat for misbrug af personoplysninger online, hvor de i gennemsnit har tabt 3.800 kr.
Mere end en ud af ti har tabt 10.000 kr. eller mere ved misbrug af personoplysninger online.
Kilde: Offerundersøgelsen 2005-2022