Strækker sig 16 kilometer: Her er der kommet permanent fartkontrol

112

05/02/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Der skulle eftersigende allerede være en mærkbar effekt.

Bilister med en lidt for tung speederfod kan godt begynde at indstille sig på, at turen over Storebæltsbroen i fremtiden kan blive markant dyrere, hvis de ikke er opmærksomme på farten.

For selvom det har været fire år undervejs, og flere gange er blevet udskudt, så er det nu endelig oppe at køre: Der er kommet permanent fartkontrol på broen.

Det oplyser Sund & Bælt til TV2 ØST.

Og det er ikke sådan, at politiet ATK-vogne nu vil holde i nødsporet ude på broen for at blitze - nej, det er nemlig automatisk fartkontrol, der registrerer køretøjernes nummerplader, og på den måde bliver gennemsnitshastigheden så målt tre forskellige steder på broen.

Kører man for stærkt kan man så "se frem" til en en bøde i e-boks.

Følelse af overvågning?

Kameraerne til fartkontrollen har faktisk været sat op siden 2021, men forskellige udfordringer i form af for eksempel it-problemer har altså ført til, at tiltaget er blevet udskudt af flere omgange.

Faktisk var det den daværende transportminister, Benny Engelbrecht (S), der helt tilbage i 2019 ville have stoppet vanvidskørsel hen over den travle bro, og der er der så nu kommet et effektivt middel til at stoppe det.

Sun & Bælt oplyser til TV 2 Øst, at man allerede kan mærke en effekt af, at bilister nu bliver advaret om fartkontrollen, når de kommer til broen, og der er da også mange bilister, TV 2 Øst har talt med, der jubler over tiltaget.

Til gengæld er der også de, der mener, det giver en følelse af at blive overvåget. For hvis du bliver registreret til at køre for hurtigt, bliver du nemlig ikke "blitzet", som vi kender det fra politiets fartkontroller rundt om i landet, og derfor får du altså ikke nogen advarsel om, at du måske lige har brudt loven.

De tre sektioner med kameraer er sat op på en 16 kilometer lang strækning fra Knudshoved til betalingsanlægget i Halsskov.

11 andre steder med permanent fartkontrol

Debatten omkring permanent fartkontrol er ikke ny, og den var for alvor oppe og vende tilbage i sommeren 2018.

Her blev de første såkaldte stærekasser, der også er en form for permanent fartkontrol, nemlig sat op i Danmark, og siden har det udviklet sig til, at der nu står stærekasser 11 forskellige steder i landet.

Evalueringen af kassernes effekt har vist, at hastigheden faldt markant på strækningerne, og det er de hurtigste bilister, der har sænket hastighederne mest på de strækninger, hvor der er opsat stærekasser.

Grafik: Vejdirektoratet