Storbanker med advarsel: Kontakt os, hvis det allerede er sket!

112

19/05/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Det er både Nordea og Danske Bank, der beder kunderne være opmærksomme.

Det vrimler med svindlere, der forsøger at stjæle danskernes penge.

En ting er lommetyve og andre fysiske tyverier, men i den digitale tidsalder er svindlerne i høj grad rykket ind på computere og telefoner.

I disse dage modtager mange danskere for eksempel sms'er og mails fra to af Danmarks største banker, Danske Bank og Nordea, og ordlyden vil nok kunne få en del modtagere til at føle, de skal reagere hurtigt.

Men det er altså ikke nogen af bankerne, der sender de omtalte sms'er og mails. Det er svindlere, der forsøger at stjæle dine informationer, og sidenhen dine penge.

Forbrugerrådet Tænk har udsendt en advarsel i deres app 'Mit Digitale Selvforsvar', og her får du også eksempler på, hvordan beskeder ser ud.

Danske Bank

Nedenstående sms er et eksempel på de svindelnumre, der udgiver sig for at være fra Danske Bank.

"Vær opmærksom på en ny type falsk sms, hvor svindlerne opfordrer til at klikke på et link i beskeden, for at stjæle kortoplysninger og få adgang til MitID (se eksempel nedenfor). Disse sms'er er falske!" skriver Danske Bank i advarslen.

Banken opfordrer modtagere af sms'en til at slette den med det samme, men hvis man er i tvivl eller allerede har oplyst sine personlige oplysninger, skal man kontakte Danske Bank på deres (rigtige) nummer: 70 123 456.

Foto: Screenshot, Danske Bank/Mit Digitale Selvforsvar

Nordea

Også de falske mails fra "Nordea" indeholder links.

"Der er både falske mails og SMS'er i omløb, som udgiver sig for at være fra Nordea (se nyeste eksempel herunder), skriver Nordea og tilføjer:

"De indeholder links, 'log på' eller 'fjern blokering' knapper, der forsøger at franarre dig personlige oplysninger via vellignende login-sider! Men selvom de ligner, så lad dig ikke narre – de er falske!"

Igen opfordrer Nordea modtagerne af de falske sms'er og mails til at slette dem omgående, men også her bør man kontakte banken, hvis man er i tvivl eller er kommet til at videregive sine informationer. Det gør man på 70 33 33 33.

Foto: Screenshot, Nordea/Mit Digitale Selvforsvar