Politiet gennemfører i perioden 25. september til 1. oktober 2023 en målrettet indsats mod bløde trafikanter med primært fokus på cyklister og knallertkørere.
Bløde trafikanter udgør en betydelig del af de dræbte og tilskadekomne i trafikken, og de er mere udsat for alvorlige skader, når de er involveret i trafikulykker. I 2022 blev 23 cyklister, 9 knallertførere og 28 fodgængere dræbt i trafikken, hvor yderligere 833 cyklister, 230 knallertførere og 407 fodgængere kom til skade, viser tal fra Vejdirektoratet. I en del af ulykkerne var risikobetonet adfærd hos cyklister, knallertkørere og fodgængere en medvirkende årsag til at ulykken skete.
"Kontroller er nødvendige, når vi eksempelvis ser cyklister cykle i fodgængerfelter, mod færdselsretningen eller over for rødt, og knallertkørere komme med meget høj hastighed på knallerter, som ikke er lovlige og med en høj grad af hensynsløshed samt fodgængere, som ikke respekterer det røde lys. Dette understreges, når man oveni kan konstatere, at knap 40% af de dræbte i trafikken i 2022 var bløde trafikanter," siger politiassistent Christian Berthelsen, Rigspolitiets Koncernkommunikation.
Hvis knallerter kører for stærkt, udgør det en væsentlig risiko for føreren selv og for medtrafikanterne. Samtidig skaber høj hastighed ofte utryghed for cyklister og gående på cykelstier og gangstier, hvor støjgener også er en faktor, som er til irritation for omkringboende.
Hvorfor indsats mod cyklister og knallerter?
Bløde trafikanter er mere udsat for alvorlige skader eller død i ulykker
Nogle cyklister og knallertkørere kører over for rødt lys, kører på fortove i fodgængerfelter og tager ikke hensyn til andre trafikanter
Ulovlige knallerter udgør en væsentlig risiko for føreren selv og andre
Ulovlige knallerter skaber utryghed på gangstier i boligområder, hvor beboerne også generes af støj.