Siden svindlernes indtog er der nemlig kommet et øget fokus på MobilePay, når banker og SKAT skal sikre sig, at borgere ikke handler i strid mod hvidvaskloven.
Den nye retning er også noget, som svindlere har bemærket, og det har de forsøgt at udnytte til at lokke uskyldige borgere i fælden.
Sådan lyder det fra Sydbank i en advarsel på Mit Digitale Selvforsvar.
Sagen er den, at flere af bankens kunder modtager en falsk SMS fra Vipps MobilePay vedrørende en påstået verificering af konto for at undgå at adgang til MobilePay spærres.
SMS’en er ikke fra Vipps MobilePay.
Via linket bliver kunderne bedt om at indtaste telefonnummer, godkende med MitID og herefter afgive flere personlige oplysninger samt vælge bank.
Modtager du sådan en SMS, skal du ikke trykke på linket, men blot slette beskeden. Det er med alt sandsynlighed svindel.
Ældre i særlig risiko for svindel
Det er især ældre borgere, der bør være ekstra opmærksomme på denne type svindel.
Mange pensionister er mindre vant til at navigere i de digitale løsninger, hvilket gør dem til særligt udsatte mål for svindlere, der udnytter de nye teknologier som MobilePay.
For ældre kan det være svært at skelne mellem ægte og falske beskeder, især når svindlerne forsøger at kopiere det officielle sprog og layout, man kender fra banker og offentlige myndigheder.
Ved at være opmærksomme og tage de rette forholdsregler kan man forhindre svindlere i at udnytte ældres tillid og digitalt mindre erfaring.
Har du derimod svaret på denne SMS, skal du kontakte MobilePay og din bank.