Meldt til politiet: BMW anklaget for lovbrud

112

19/07/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Det er kampagne fra 2021 og 2022, som menes at være over grænsen.

BMW Danmark er blevet politianmeldt efter at have brugt udsagn i en markedsføringskampagne i 2021 og 2022, som efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var egnede til at give forbrugerne det indtryk, at BMW’s biler var væsentligt mindre miljøbelastende end andre biler.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

I kampagnen anvendte BMW blandt andet udsagn som ”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, ”Der er bæredygtighed i hver en bil, BMW producerer”, og ”Hele produktionskæden for BMW iX er grøn” på BMW’s hjemmeside, i en reklame på Facebook, på reklamer i gadebilledet i København og/eller i annoncer på Berlingskes hjemmeside.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at udsagnene var vildledende og derfor i strid med markedsføringsloven, da de tiltag, som BMW har foretaget for at producere biler på en mindre miljøbelastende måde, er sædvanlige for tilsvarende bilproducenters miljø- og bæredygtighedstiltag.

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse fik udsagnene også BMW's biler til at fremstå, som om de er mindre miljøbelastende, end de faktisk er. 

Grænsende til greenwashing

Det er meget normalt, at selskaber kommer med udtryk for, hvad de gør for klimaet, men der er grænser for, hvad man kan tillade sig at påstå.

Udtrykket "Greenwashing" er for eksempel opstået, og det beskriver selskaber, der annoncerer, de gør noget bestemt for klimaet, men hvor det så viser sig, at det reelt ikke har en positiv miljøeffekt - eller at effekten er stærkt overdrevet.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:

”Når selskaber markedsfører sig med markante budskaber om, at selskabets produktion er mindre miljøbelastende end konkurrenternes, skal det naturligvis være korrekt. Ellers er det ikke kun til skade for konkurrerende virksomheder, men også for den grønne omstilling, fordi vi mister tilliden til, at sådanne budskaber er troværdige.”

”Hvis virksomheder markedsfører sig med konkrete oplysninger om deres tiltag for at mindske miljøbelastningen i stedet for at anvende vidtløftige udsagn, løber de ingen risiko for at vildlede forbrugerne. Derfor anbefaler vi virksomheder at konkretisere deres markedsføring. Det har også den fordel, at vi som forbrugere bedre kan forholde os til markedsføringen.”