Kan koste 2500 kr og betinget frakendelse af kortet: Så stor skal afstanden til andre biler være

112

21/08/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Manglende afstand til den forankørende er årsag til størstedelen af ulykkerne på vejene.

Der er god sandsynlighed for, at du har oplevet det. Hver anden danske bilist har nemlig prøvet, at den bagvedkørende overhovedet ikke holder stor nok afstand til din bagkofanger i forhold til, hvor hurtigt I faktisk kører.

Faktisk viser tal fra Vejdirektoratets ulykkesstatistik, at påkørsler bagfra er årsag til omkring hver sjette dræbte eller alvorligt tilskadekomne fører af motorkøretøjer. Overordnet set er det den tredjehyppigste ulykkessituation efter eneulykker og frontalkollisioner - og på landets motorveje er det ligefrem den hyppigste ulykkestype, når bilerne ligger for tæt, og farten er høj.

Det skriver FDM i en artikel i samarbejde med Rådet for Sikker Trafik.

Årsagerne kan være mange, for eksempel at den bagvedkørende er stresset, har travlt, kører ofte og dermed føler, at han/hun har styr på tingene.

Men både statistik og videnskab viser bare, at selvom man føler, man kan nå at reagere, selvom man kører få meter bag den forankørende bil med 130 kilometer i timen, så kan vi simpelthen ikke nå det. Og det er ikke et spørgsmål om erfaring eller evner bag rattet - det er et spørgsmål om simpel fysik.

Grafikken nedenfor er lavet af FDM med data fra Rådet for Sikker Trafik. Artiklen fortsætter under billedet.

Foto: Screenshot, FDM

På motorvejen når man altså at køre omkring 36 meter bare i løbet af det sekund, man skal bruge på at reagere på, at der sker noget foran en.

Det kan selvfølgelig være svært at vurdere, hvor lang afstand, man reelt har til den forankørende, når man kører med de hastigheder (det er ikke ligefrem en god ide at stige ud af bilen for at måle det ...). Men med en samlet bremselængde på over 100 meter, er der ingen tvivl om, at rigtig mange af os ikke vil kunne nå at bringe bilen helt til stop, hvis der sker noget foran os.

Problemet er, at der ikke er nogen egentlig lovgivning for, hvor stor afstand, man skal holde til den forankørende. Derfor er det op til politiet at vurdere, om man kører for tæt.

Thorkild Albrektsen fortæller til FDM, at han, når han kører på vejene i sin videobil, at det kan være svært at vurdere afstanden mellem to biler, der kører foran ham, men han har alligevel nogle tidsintervaller, han regner ud fra:

Er der under 0,8 sekunder mellem bilerne, koster det et klip i kørekortet og en bøde på 2.000 kr. samt 500 kr. til Offerfonden. Er der under 0,4 sekunder, stiger bøden til 2.500 kr. samt 500 kr. til Offerfonden, og samtidig får man en betinget frakendelse af kørekortet.