Får konfiskeret fortjeneste: Netbutik dømt for vildledende markedsføring

112

17/10/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Sagen er dog ikke slut endnu.

Netbutikken Fialipo.dk har solgt elektronik, legetøj og boligtilhør uden klart og tydeligt at gøre opmærksom på, at forbrugerne automatisk blev tilmeldt et abonnement på 139 kr. om måneden, når de købte en vare på hjemmesiden.

Retten i Roskilde har idømt virksomheden Fialipo ApS, der stod bag hjemmesiden fialipo.dk, en bøde på 125.000 kr. og desuden konfiskeret virksomhedens fortjeneste på 324.000 kr. for vildledende markedsføring i perioden fra den 6. februar 2020 til den 26. oktober 2020.

Forbrugerombudsmanden blev gjort opmærksom på Fialipo.dk af forbrugere, der havde købt varer på netbutikken og samtidig var blevet tilmeldt et abonnement, som de havde betalt for i flere måneder uden at have opdaget det.

På baggrund af klager fra forbrugere besluttede Forbrugerombudsmanden den 9. november 2020 at politianmelde virksomheden for vildledende markedsføring i strid med markedsføringslovens §§ 5 og 6.

Brugte kortoplysninger

Netbutikken anvendte de kortoplysninger, som forbrugerne havde indtastet ved køb af varer i netbutikken, til også at trække de månedlige betalinger for abonnementet.

Udover den vildledende markedsføring på netbutikken er Fialipo ApS også dømt for på Google Shopping at have vildledt forbrugerne ved heller ikke dér at oplyse om, at man ved køb på Fialipo.dk blev tilmeldt et løbende abonnement.

Fialipo ApS valgte at erkende overtrædelserne, men var dog uenig i størrelsen af den bøde og det konfiskationsbeløb, som Forbrugerombudsmanden mente, at virksomheden skulle straffes med.

Retten i Roskilde har ved udmålingen af bøden i skærpende retning lagt vægt på, at overtrædelserne har stået på i 8,5 måned, og at de har været et centralt element i netbutikken. Herudover er der også lagt vægt på, at virksomheden havde fået indskærpet reglerne af Forbrugerombudsmanden.

Betragtes ikke som bevidst handling

I formildende retning har retten lagt vægt på sagsbehandlingstiden, og at overtrædelserne efter rettens vurdering hverken var grove, bevidste eller gentagne, men alene var begået ved uagtsomhed.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen udtaler:

"Forbrugere, der handler på en netbutik, hvor der ved køb af varer er tilknyttet et abonnement, skal meget klart og tydeligt gøres opmærksom herpå. Hvis oplysningerne om abonnementet ikke er til stede under hele købsforløbet på netbutikken - eller træder i baggrunden i forhold til selve varerne - så er der tale om vildledende markedsføring, som virksomheden skal straffes for.

Jeg er derfor meget tilfreds med, at Forbrugerombudsmanden i endnu en sag om skjulte abonnementer – denne gang ved Retten i Roskilde – får slået fast, at det ikke kan betale sig for virksomheder at skjule oplysningerne om abonnementer, og at virksomheden i dette tilfælde udover en bøde også får konfiskeret sin fortjeneste fra salget."

Fialipo ApS har anket sagen til landsretten.