Disse trafikanter må også bruge p-pladser til biler

112

14/09/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Der er imidlertid en særlig grund til, at der ikke bliver skiltet med muligheden.

Hvis du har en bil og har prøvet at skulle parkere i en af landets større byer, har du højst sandsynligt også været offer for den frustration, man kan blive ramt af, når det bare ikke er muligt at finde en plads - hverken en gratis eller en, du skal betale for.

Måske har du endda prøvet, at en cyklist har været så flabet af placere sin ladcykel på en parkeringsplads, der egentlig er til biler, og i din arrigskab forbander du cyklisten langt væk for at blæse på reglerne.

Der er bare lige et problem: For cyklisten må GERNE parkere på en p-plads til biler.

Ifølge færdselsloven kan cykler nemlig i udgangspunktet parkere de samme steder som motorkøretøjer - og desuden må de holde på cykelstier, gangstier og fortove ganske lovligt. 

Det oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune i et svar til Astrid Aller (SF).

Derfor er der ingen information om det

Nu spørger du så måske dig selv, hvorfor du aldrig er stødt på skilte, der viser, at cyklerne har de rettigheder - men det er der faktisk en rigtig god grund til.

Til TV 2 Kosmopol forklarer Københavns Kommunes teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL), at hun synes, det er fint, der bliver sat fokus på, at det faktisk er tilladt, ligesom hun også håber, at budskabet når bredt ud.

"Men jeg vil hellere bruge penge på at lave dedikerede cykelparkeringspladser end en kampagne for cykelparkering på ledige bilparkeringspladser, som ikke altid er lige lette at finde rundt omkring i København," skriver hun i en mail til TV 2 Kosmopol. 

Berlingske har tidligere beskrevet, hvordan københavnerne kæmper en kamp for at finde plads til særligt ladcykler. 

I dag indeholder hovedstaden intet mindre end 40.000 ladcykler og cykelanhængere, hvilket overgår antallet af småbørn i kommunen. 

Samtidig er der blot 152 pladser til ladcykler.

Hvad med parkeringstiden?

Teknik- og miljøborgmesteren ønsker ikke at uddybe yderligere, hvorfor kommunen ikke informerer om muligheden for at parkere sin cykel på en p-plads. 

Kigger man nærmere i svaret til Astrid Aller, skriver Teknik- og Miljøforvaltningen imidlertid, at det kan have "utilsigtede konsekvenser" at oplyse om muligheden, fordi der ikke er den samme mulighed for at finde frem til ejeren af en cykel, som der er ved biler (fordi de mangler nummerplader).

Og hvordan skal politiet for eksempel håndhæve reglerne for tidsbegrænsning på parkeringen, når cyklen ikke har en p-skive?

Ifølge forvaltningen har den ikke tidligere kommunikeret om muligheden for at parkere cyklen på en p-plads, men det står kommunen frit for at informere om gældende lovgivning og opfordre til parkering af cykler i henhold til færdselsloven.