Kan mad være sexistisk? Kvinde føltes sig utryg og krænket over navn på bøf

Virale historier

05/08/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af Mathias Hildebrand Torp

En tur ned i supermarkedet efter aftensmad førte til en ubehagelig oplevelse for den britiske kvinde, Rose, da hun så en madvarer, der, ifølge hende, var markedsført uden at følge med tiden

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

En forfærdet shopper har krævet, at supermarkedskæden Sainsbury omdøber deres "Big Daddy"-bøf, efter hun så den i en butik i sidste uge - da hun mener, at navnet er "sexistisk og kvindehadende".

Det skriver The Mirror.

Rose Robinson var rystet, efter hun besøgte sin lokale Sainsbury's og opdagede en bøf på udsalg, der blev mærket som en "big daddy beef rump steak", og sagde, at hun var "forvirret" med hensyn til supermarkedets tankeproces bag navnet.

Den 38-årige mor til tre insisterede på, at det er "forkert og unødvendigt" at inddrage køn, når de markedsfører generiske fødevarer, og sagde, at der var masser af andre ord, der kunne have været brugt til at beskrive bøffens store størrelse.

Bør de følge med tiden?

Rose fra Norfolk forklarede: "En 'big daddy' bøf er stadig på hylderne i Sainsbury's supermarked i 2023, det føltes bare forkert og unødvendigt.

"Der er så mange måder, det kunne være blevet navngivet på, som ligeså ville have kommunikeret den superstore karakter af dette særlige produkt. Det føltes bare vildt upassende, og jeg var bare ikke tryg ved det.

"Jeg var chokeret og bare en smule skuffet over, at det i denne tid var muligt for den at klare sig gennem den kanal, den skulle have nået igennem for at komme ind på hylderne.

"'Supersized steak' ville have opnået den nøjagtige samme påvirkning. Der er marketingchefer, der bliver betalt gode summer for at finde på et godt navn til et produkt. Det behøver ikke at være noget, der er så negativt og potentielt sexistisk og kvindefjendsk af natur."

"Hvad med 'Karen'?"

Efter at have talt med nogle ansatte i butikken om bøffens branding, besluttede Rose at gå på Facebook for at gøre opmærksom på sine følelser, da hun hævdede, at bøffen skulle omdøbes.

Men hun blev hurtigt mål for ondskabsfulde kommentarer, som foreslog, at supermarkedet omdøbte bøffen til "Karen".

Hun tilføjede: "Jeg har fået den åbenlyse Karen-kommentar fra en person, der åbenlyst føler, at det er passende eller sjovt, jeg er ikke sikker. Det er afvisende, det er en implikation af, at jeg bare skaber ballade om ingenting".

Karen i dag er almindeligt accepteret som en betegnelse for en, der let bliver stødt over ting, når der er meget større problemer i verden.

"Jeg er den mindst Karen-agtige person, jeg kender, helt ærligt. Det er kommet fra en på internettet, der ikke ved det første om mig."

Intet svar fra butikken

Rose sagde også, at hun blev bedt om at udfylde en online-feedback-formular, men hævdede, at siden hun skrev på Facebook til Sainsbury's i sidste uge, har hun endnu ikke hørt tilbage.

"Jeg føler bare, at alt, der sælges som en generisk fødevaretype, med reference til køn, der er unødvendigt," sagde hun, "vi spiser alle - mandlige, kvindelige eller hvad du nu identificerer dig som i dag. Jeg tror bare ikke at kønnet skal komme på banen overhovedet, når man markedsfører mad.