Videnskaben har talt: Derfor er kvinder utro, ifølge nyt studie

04/08/2024

Nu har forskerne knækket koden på årsagen bag kvinders utroskab.

Til døden jer skiller - eller indtil hun finder en anden.

Forskere har afsløret de fascinerende årsager til, at nogle kvinder vælger at være deres partnere utro.

En ny undersøgelse, offentliggjort i tidsskriftet Evolution and Human Behavior kaster lys over, hvorfor kvinder ofte ser affærepartnere som mere fysisk attraktive, mens deres faste partnere vurderes som bedre egnede til forældrerollen.

Kompleks blanding af motiver

Studiet, der omfattede 254 heteroseksuelle mænd og kvinder fra 19 forskellige lande, peger på en kompleks blanding af evolutionære og personlige motiver.

"Det lyder måske sjovt, men de evolutionære drivkræfter bag kvindelig utroskab hos mennesker er et område med heftig debat i min del af den akademiske verden. På en måde er der for mange gode forklaringer på det," fortæller Macken Murphy, en af forskerne bag undersøgelsen og ph.d.-studerende ved University of Melbourne.

Ifølge undersøgelsen søger kvinder ofte genetiske fordele hos deres affærepartnere, mens de regner med, at deres faste partnere bidrager til opdragelsen.

Undersøgelsens resultater stemmer overens med teorien om den såkaldte "dual parring-strategi", hvor kvinder søger at kombinere gode gener fra en elsker med den forældrestøtte, der gives af den faste partner.

Interessant nok viser undersøgelsen også, at mænd kan have lignende motiver til utroskab.