NASA's rover gør et usædvanligt fund på Mars: Burde ikke være der

25/08/2024

Det har intet med rumvæsener at gøre - beklager. Men NASA's Curiosity Rover finder en overraskende substans på Mars, som ingen havde forventet.

Det betyder ikke, at rumforskningen ikke er begejstret over fundet. NASA's rover har udforsket Mars siden 2012 og leder efter noget spændende. Den 30. maj fandt den noget helt uventet. Det skriver LADBible.

En spændende opdagelse i Gale-krateret

Mars-roveren undersøger Gale-krateret, et stor nedslagsbassin med et massivt, lagdelt bjerg i midten. Roveren analyserer jord og klipper, leder efter tegn på tidligere liv og studerer planetens klima og geologi. Hovedmålet er at undersøge planetens potentiale til at understøtte liv. På sin vej har roveren nu opdaget et meget overraskende stof - elementært eller rent svovl - og de har fundet et helt felt af det.

NASA's Jet Propulsion Laboratory forklarer: "Hvis hypotesen er korrekt, giver disse mineraler spændende spor om, hvordan og hvorfor Mars' klima ændrede sig fra at være mere jordlignende til den frosne ørken, den er i dag."

"At finde et felt af sten lavet af rent svovl er som at finde en oase i ørkenen," siger Ashwin Vasavada, projektforsker for Curiosity på NASA’s Jet Propulsion Laboratory i Californien. "Det burde ikke være der, så nu skal vi forklare det."

Hvad betyder det for Mars' historie?

Carl D. Hoff, professor ved Kemisk Institut på University of Miami College of Arts and Sciences, som har arbejdet meget med svovl, siger: “Det kan endda være tilfældet, at det kom fra et meteoritregn; elementært svovl findes ofte i meteoritklipper. Fleksibilitet og alsidighed er, hvad svovl bringer til bordet."

Hoff forklarer, at svovl er ekstremt vigtigt for alle levende ting, da det findes i flere nøgleproteiner: "Det binder vigtige metaller som molybdæn i leverenzymet xanthinoxidase og nitrogenaseenzymet i planterødder."

Hoff tilføjer: "Oxygen står lige over svovl i det periodiske system, og O er 'hårdt' i modsætning til S, der er 'blødt'." Hvad angår dets forhold til andre mineraler i området, siger NASA, at det "ikke er klart, hvilket forhold, hvis nogen, det elementære svovl har til andre svovlbaserede mineraler i området."

"Opdagelsen af det uventede er det, der gør planetarisk udforskning så spændende," slutter Vasavada.