Glem "De Syv Verdenshave": Her er Jorden er ved at få et nyt hav

06/04/2024

Foto: Screenshot, YouTube, @AfricaInfohub

Men vi kommer til at vente lidt, før der eventuelt kan sejles på det ...

Et nyt hav er ved at blive dannet i Afrika.

Det står klart, efter geologer har bekræftet, at det afrikanske kontinent er ved at blive delt i to.

En international indsats har afsløret, at en 35 miles (ca. 56 km) lang sprække dukkede op i de etiopiske ørkener i Far-regionen i 2005 og sandsynligvis er starten på et helt nyt hav.

Det skriver nichemediet The Archeologist.

Proces over millioner af år

Den nylige undersøgelse, som er blevet offentliggjort i tidsskriftet Geophysical Research Letters, kombinerer seismiske data fra riftformationen for at demonstrere, at den er drevet af processer, der ligner dem på havets bund.

De tektoniske plader i Afrika og Arabien støder sammen i ørkenen og har gradvist trukket sig væk fra hinanden de sidste omkring 30 millioner år.

Det er den samme bevægelse, der har skabt Det Røde Hav mellem Saudi-Arabien og Egypten, men det sker kun med en hastighed på en brøkdel af en tomme om året.

Afrikas 54 nationer vil ende med at blive opdelt ifølge geologer, der forsker i kontinentets pladetektonik.

Den østafrikanske Rift, som adskiller østlige kystlande som Kenya og Tanzania fra det meste af kontinentet, passerer over Mozambique fra Afar-området i det nordlige Etiopien.

Ikke ligefrem sprintertempo ...

En ny undersøgelse i tidsskriftet Nature viser, at de to stykker jord adskilles med en hastighed på 7 millimeter om året, men med tiden vil lande som Zambia og Uganda få deres egne kyster.

Forskere mener desuden, at flere i øjeblikket aktive vulkaner langs floden, herunder Aloo Dalapila i Etiopien og den gamle wenyolangai i Tanzania, giver ny indsigt i processen. For eksempel har vulkanen Erta Ale i Etiopien været i udbrud uden stop i mere end 50 år.

Victoria-mikropladen, den største af sin slags på Jorden og gemt mellem hver side af riften, har roteret mod uret i de sidste to år.

Men med en hastighed på 7 millimeter om året, vil det tage knap 143 år for pladerne at rykke sig bare en meter fra hinanden.