Gennembrud: Sådan kan et enkelt gen booste din kalorieforbrænding

01/10/2024

Et simpelt indgreb i fedtvævet kan booste din kalorieforbrænding – uden hårde diæter eller træning. Forskere finder overraskende sammenhæng mellem et bestemt gen og øget stofskifte.

Ved at fjerne genet PHD2 fra fedtvæv kan kroppen forbrænde markant flere kalorier uden at skulle udsættes for kulde eller begrænsende diæter.

Forskere fra Nottingham Trent University opdager, at fjernelse af PHD2-genet i brunt fedtvæv får metabolismen – kroppens måde at omdanne næringsstoffer til energi på – til at accelerere. Studier viser, at mus, der mangler genet, forbrænder hele 60% flere kalorier end dem, der stadig har genet, og det til trods for, at de spiser mere. Det skriver dailymail.uk.

Aktiverer brunt fedt uden lave temperaturer

Brunt fedtvæv er en særlig type fedt, som aktiveres for at holde os varme i kulden, men forskningen viser nu, at fedtet kan aktiveres uden lave temperaturer.

Dr. Zoi Michailidou, en af forskerne bag studiet, forklarer, at ved at fjerne et protein, der gør fedtcellerne i stand til at mærke ilt, har de været i stand til at fremkalde kalorieforbrænding i både mus og menneskeceller, selv under normale temperaturer.

Dette kan måske åbne for nye metoder til at øge forbrændingen og hjælpe mennesker med vægttab uden behov for streng kostkontrol.

Vejen til en fremtid uden diabetes?

Forskerne undersøger også sammenhængen mellem PHD2-genet og sundhedsrisici hos mennesker. I en analyse af blodprøver fra mere end 5.000 personer finder de højere niveauer af PHD2-proteinet hos dem med mere mavefedt. Samtidig viser undersøgelsen, at genet er forbundet med øget risiko for stofskiftesygdomme som type 2-diabetes og forstyrrelser i skjoldbruskkirtlen.

Ifølge Dr. Michailidou kan fjernelse af PHD2-genets effekt måske bryde sammenhængen mellem overvægt og type 2-diabetes, hvilket vil være særligt vigtigt for personer med høj risiko for denne sygdom.

Selvom Ozempic og andre vægttabsmedicin allerede findes, understreger hun, at disse midler ikke virker for alle. Derfor er der brug for alternativer, som kan supplere de eksisterende livsstilsændringer. Forskningen viser potentialet for at øge kroppens egen kalorieforbrænding på en ny måde – uden at skulle fryse eller tælle kalorier dagligt.