Forskere finder skjult myreby under jorden

21/09/2024

Forskere har gjort en sensationel opdagelse ved at fylde en forladt myretue med beton og afsløret en enorm underjordisk by.

Eksperimentet, som ifølge LADBible blev gennemført som en del af dokumentaren "Ants! Nature’s Secret Power", afslører en fantastisk struktur, bygget af insekterne selv.

Det krævede 10 tons beton og tre dage at fylde byens komplekse system af tunneler og kamre, før forskerne kunne begynde at grave det ud. Det er ikke bare en fascinerende opdagelse; det viser også hvor utroligt avancerede disse små skabninger er.

En utrolig arkitektur under jorden

Forskerne var målløse, da de fandt ud af, hvor stor og detaljeret byen var. Bygningen strækker sig over 50 kvadratmeter og går ned til 8 meters dybde.

Hver struktur er forbundet af et netværk af tunneler og kamre, hver med en specifik funktion. Myrerne har endda skabt sideveje, så de kan bevæge sig rundt uden at støde på for mange af deres kammerater.

Det er imponerende og overraskende, at disse små arkitekter ikke har arbejdet efter en central plan. I stedet er byen bygget af "kolonienes kollektive vilje." Hver myre bidrager til det samlede værk uden en overordnet vision, men resultatet er alligevel en funktionel og velorganiseret underjordisk by.

En kæmpe indsats fra små skabninger

Forskerne opdagede, at mens det krævede 10 tons beton at fylde byen, havde myrerne flyttet hele 40 tons jord for at skabe plads til deres hjem. Myrer er kendt for deres styrke, idet de kan bære 10 til 50 gange deres egen vægt. Deres nakkeled kan tåle op til 5.000 gange deres egen vægt, hvilket gør dem til en imponerende arbejdskraft.

Men hvorfor forlader myrer en perfekt bygget by? Den mest almindelige årsag er trusler fra rovdyr eller skader fra naturkatastrofer. Angreb fra andre insekter eller oversvømmelser kan få en koloni til at flytte, og menneskelig aktivitet kan sende dem et signal om at finde et sikrere sted.

Opdagelsen er en påmindelse om, hvor kompleks og dynamisk naturen kan være, selv i de mindste detaljer.