Jobsamtale er altid nervepirrende, uanset hvor godt du synes, det gik, stiller du altid spørgsmål ved dig selv, undrer dig over, hvad du gør forkert, sagde du noget dumt?
Men for tech-chef Trent Innes handler det ikke så meget om, hvad du gør, som hvad du ikke gør, da han hævder at have udtænkt en simpel test, han bruger under hvert interview til at afgøre, om nogen er den rigtige til rollen - og det involverer kaffe.
Det skriver Ladbible.
Trent, der er MD for Xero i Australia, sagde, at de, der ikke gør dette ikke får job i hans firma.
Kaffe-testen
I en samtale han havde på business-podcasten The Ventures sagde han:
"Jeg vil altid tage dig en tur ned til et af vores køkkener, og på en eller anden måde ender du altid med at gå væk med noget at drikke. Så går vi tilbage og har vores samtale, og en af de ting, jeg altid leder efter i slutningen af samtalen, er, om den person, der bliver interviewet til jobbet, tager den tomme kop med tilbage til køkkenet?"
Det handler om den holdning man har til omverdenen:
"Du kan udvikle færdigheder, du kan få viden og erfaring, men det kommer virkelig ned på holdning, og den holdning, vi taler meget om, er konceptet 'vask din kaffekop'," siger Trent Innes.
Handler om kultur
Han understreger at det handler om 'kulturen' på en arbejdsplads, og han siger, at hans taktik ser ud til at virke, da kontorkøkkenet altid er ryddeligt.
"Hvis du kommer ind på kontoret en dag inde i Xero, vil du se, at køkkenerne næsten altid er rene og funklende, og det er meget uden for konceptet med at vaske din kaffekop." fortæller Trent Innes.
Men det handler ikke kun om rene køkkener
"Det er egentlig bare at sikre sig, at de faktisk vil passe ind i kulturen i Xero og virkelig påtage sig alt, hvad de burde gøre."