Det er en velkendt joke, at baristaer rundt om i verden aldrig kan finde ud af at stave kundens navn rigtigt på to-go-koppen, ligesom der også er mange, der oplever, at det er et helt forkert navn, der bliver råbt op, når drikken er klar.
Måske tænker du, baristaen skal have sine skolepenge tilbage. Måske tænker du, at det er lige meget. Måske tænker du, at det da er meget sjovt, og at det nærmest er en del af det at købe to-go-kaffe.
Tro det eller lad være: Baristaerne gør det faktisk helt bevidst. Det er nemlig en forretningsstrategi, der får kunderne til at snakke.
Marketingsstrategi
Ifølge forretningsguruen Brandon (@brandon_.marketing) på TikTok, er dette faktisk en bevidst marketingstrategi fra kædens side, designet til at øge kundeengagement og styrke brandidentiteten. Det skriver Daily Express US.
Brandon forklarer, at når Starbucks' baristaer tager imod en kaffeordre, beder de om kundens navn til at skrive på koppen, hvorefter navnet ofte ender med at blive stavet forkert.
"Det er ikke fordi, baristaen driller dig. De ved godt, hvordan man staver dit navn. Dette er simpelthen et strategisk træk fra Starbucks' side," siger han.
Her er tankegangen
Den underliggende idé bag denne fremgangsmåde er forholdsvis enkel.
Kunderne finder ofte de forkert stavede navne underholdende og er tilbøjelige til at dele disse små sjove fejl på deres sociale medier, hvilket giver Starbucks gratis reklame.
Denne form for organisk deling bidrager til at skabe et fællesskab blandt kunderne, som kan genkende og grine af disse fælles oplevelser.
"Dette er ren guldmarkedsføring for Starbucks, fordi det er gratis og yderst autentisk," pointerer Brandon.