"Ja, det er en rigtig Fejl 40."
Eller måske: "Jeg indrømmer, at det var en Fejl 40."
Uanset, hvordan du bruger udtrykket, ved du nok hvad det dækker over, nemlig en menneskelig fejl.
Men har du nogensinde tænkt over, hvor udtrykket egentlig stammer fra, og hvad det faktisk betyder?
Der er en ret logisk, og, synes jeg, afsindigt sjov forklaring!
40 centimeter
Inden for elektronikken betyder en fejl 40, at kilden til den fejl, teknikeren er tilkaldt til, befinder sig 40 cm fra udstyret.
Og lad os så lige tænke efter, hvad der befinder sig 40 centimeter fra det fejlmeldte udstyr ... og få så røde ører, når du indser, at det højst sandsynligt er dig, der er netop de 40 centimeter fra udstyret.
Udtrykket dækker nemlig over, at det er brugeren, der er skyld i den meldte fejl. Udstyret er altså ikke ramt af en teknisk udfordring, men er i stedet blevet betjent forkert.
Udtrykket var en intern jargon i faget og fornærmede ikke kunderne, hvis de f.eks. hørte en telefonsamtale mellem den tilkaldte teknikker og værkstedet.
En 'system 60-fejl' er af samme skuffe: Fejlen befinder sig 60 cm (= en armslængde) fra systemet.
Dankortterminalerne
Udtrykket blev for alvor kendt i Danmark, da betalingskortet gjorde sit indtog i dagligvarebutikkerne.
De tidlige versioner af dankortterminalerne afviste nemlig ofte en transaktion med teksten "Fejl 40", hvilket betød (og stadig betyder), at man skal prøve at lave transaktionen igen, da der ikke er noget teknisk galt, men at der er lavet en fejl af brugeren.
Så nu ved du, hvor udtrykket stammer fra, så du lige kan blære dig lidt næste gang, nogen bruger udtrykket i din nærhed!