10 minutter, der ændrede Verden: Sådan blev "smiley'en" til

Underholdning

21/03/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Det er altså en sjov historie!

Mona Lisa har måske det mest ikoniske smil i historien, men man kan argumentere for, at den gule smiley kommer ret tæt på.

Hvad der begyndte som en usædvanlig opgave for den grafiske designer Harvey Ball, blev til sidst et verdensberømt symbol på lykke.

Faktisk kan smiley-ansigtet spore sin beskedne oprindelse tilbage til et forsikringsselskab i Worcester, Massachusetts i 1963.

Tog 10 minutter

Efter en række hårde ændringer kæmpede virksomhedens medarbejdere for at opretholde en munter arbejdsplads. Så firmaet hyrede Ball i håb om, at han ville designe et billede for at booste moralen.

På kun 10 minutter tegnede Ball et simpelt, smilende ansigt på en gul baggrund. Prisen for hans geniale mesterværk? Kun $45.

Først trykte virksomheden blot ansigtet på knapper og plakater for at give det til sine ansatte. Men billedet vandt hurtigt popularitet, og gule smiley-ansigter begyndte at dukke op på alt fra lykønskningskort til T-shirts til klistermærker. Hverken Ball eller forsikringsselskabet varemærkede det snart ikoniske design.

Har ændret betydning med årene

"Det enkle gule smiley-ansigt skabt i 1963 (sandsynligvis) har ført til titusindvis af variationer og har optrådt på alt fra puder og plakater til parfume og popkunst," ifølge Smithsonian.

"Dens betydning har ændret sig med sociale og kulturelle værdier: fra det optimistiske budskab fra et forsikringsselskab i 1960'erne, til kommercialiseret logo, til et ironisk modeudsagn, til et symbol på rave-kultur præget på ecstasy-piller, til et ordløst udtryk for følelser i teksten. Beskeder."

Med tiden opstod der mange juridiske kampe om, hvem der virkelig kunne kræve ejerskab over det legendariske design. Men det er stadig almindeligt accepteret, at Ball var den første til at opfinde det ikoniske gule smiley.

Uanset dens oprindelse er én ting klar. Selvom det oprindeligt var meningen at opmuntre et lille firma i Massachusetts, når smileyansigtets positive budskab nu ud over hele verden.