En ny undersøgelse foretaget af analyseinstitutet MediaCom på vegne af Dansk Reklame Film viser, at når det kommer til filmoplevelser og afstressning, så er en tur i biffen bare bedst.
I undersøgelsen havde MediaCom adspurgt 1.000 danskere mellem 20 og 40 år om deres oplevelse af biografture sammenlignet med andre typer af filmforbrug.
Slår Netflix
Undersøgelsen var inde på flere parametre af oplevelsen af film. Blandt svarede 50% af de adspurgte, at de i høj grad følte, at biografen gav mulighed for at være til stede i nuet, lægge mobilen fra sig og stresse af.
Sammenlignet med streaming synes 20% af flere at de kan stresse af når de ser film på det helt store lærred, selvom streaming også er godt med her. Derimod svarer næsten fire gange så mange, at biografen tilbyder bedre mulighed for at koble af og bare være til stede i oplevelsen.
En mandlig deltagere på 29 forklarer det således til MediaCom
"Man er offline og derfor mere til stede og nærværende, og man kommer lidt væk fra resten af verden et kort øjeblik."
Wow-oplevelser
Et andet område, hvor biografen slår streaminggiganterne og almindeligt TV er i deres evne til at skabe store oplevelser. Det er blandt andet på baggrund af, at det er nemmere at være fælles om end f.eks. at se YouTube-videoer på telefonen.
Derudover svarer over dobbelt så mange, at de får en wow-oplevelsen i biografen kontra foran flimmeren med en streamet film. Er det klassisk TV, der viser filmen, så er det kun en sjette del sammenlignet med biografens.
En af forklaringer kan måske være, at en tur i biografen kommer ind over flere af de såkaldte oplevelsesdomæner, hvor bl.a. det æstetiske og følelsen af at fordybe sig ind i det man laver spiller ind.
En 25-årig kvindelig deltagerer svarer bl.a.
"Det unikke ved biografen er atmosfæren og fordybelsen. Det er en fed sanselig oplevelse."
Undersøgelsen kan måske være med til at vende en nedadgående tendens, hvor flere og flere mennesker ellers dropper biografturen ifølge TV2.