Lidl skal betale formue i erstatning til mor med autistisk dreng

Udland

02/09/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Den tyske supermarked-kæde skal betale den unavngivne mor erstatning for diskrimination.

Supermarkedskæden Lidl er blevet beordret til at betale en unavngiven mor en voldsom erstatning for diskrimination.

Hændelsen fandt sted i butikken på Nangor Road i Dublin den 29. april 2022.

Moderen fortalte under en høring, at hendes søn bruger en servicehund, der er blevet tildelt ham af velgørenhedsorganisationen 'My Canine Companion'. Retriever-hunden, der bærer en synlig grøn ”jakke” hjælper drengen, når det er nødvendigt, afhængigt af hans behov.

Hunde ingen adgang

Moderen fortalte, at da hun trådte ind i butikken, blev hun antastet af en sikkerhedsvagt og fik at vide, at hunde ikke var tilladt. Hun fortalte sikkerhedsvagten, at hunden var en servicehund og havde fuld adgangsret til butikken.

Hun sagde, at butikschefen derefter bad hende om at forlade butikken. Moderen påpegede igen, at dette var en servicehund med fuld adgangsret.

Hun nævnte desuden, at hun fandt hans tone nedladende, og hun følte, at hendes søn blev ophidset af interaktionen.

Moderen fortalte, at hun fortalte butikschefen, at hendes søn har særlige behov og pegede på jakken på hunden og læste højt, hvad der stod. Hun sagde, at hun ikke ville forlade butikken og opfordrede dem til at ringe til politiet og sagde, at det var en skam, at butikkens ledelse ikke kendte rettighederne for personer med hjælpehunde.

Kvinden spurgte ham, om han ville bede en blind person med en førerhund om at forlade butikken.

Moderen fortsatte sin shopping og beroligede sin søn ved at sige, at de havde ret til at være i butikken og krammede ham efter behov.

Anden hændelse i butikken

Kvinden udtaler, at hun havde haft en lignende oplevelse i samme butik i 2018 og klagede dengang til detailbutikkens hovedkontor og modtog et undskyldningsbrev og forsikring om, at personalet ville blive uddannet, så det ikke ville ske igen.

Klageinstansen fandt, at det faktum, at klageren stod fast og nægtede at forlade Lidl Irlands lokaler, ikke mindsker den behandling, hun modtog fra Lidl Irlands butikschef eller sikkerhedsvagten.

Hun bemærkede, at ifølge overvågningsbilleder varede interaktionen med butikschefen halvandet minut.

"Det er ret lang tid for en interaktion for at kontrollere, om en hund er en hjælpehund."

Lidl udtaler, at selvom interaktionerne var beklagelige og de udviste dårlig dømmekraft, forhindrede det ikke moderen i at fuldføre sin shopping.

De udtaler endvidere, at det hverken var urimeligt eller diskriminerende for dets personale at træffe rimelige skridt for at samarbejde med kunder for at fastslå, om der var en legitim grund til tilstedeværelsen af en hjælpedyr i butikken.

De gentog, at deres handlinger ikke var diskriminerende, og dens bestræbelser på at hjælpe kunder på autismespektret skulle tages i betragtning.