Lego får ros i udlandet: En stærk påmindelse om ligestilling

Udland

17/08/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af Kathrine Frich

Det danske brand har fået ros i et opslag på Linkedin.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Den danske legetøjsproducent er blevet rost for at sprede et vigtigt budskab om ligestilling for små drenge og piger, hvor mange hævder, at mærket var 'forud for sin tid'

Det skriver Mirror

Lego er en fast bestanddel af barndomssjov og et elsket legetøj af begge køn, hvis begejstring for byggeklodserne ofte fortsætter ind i voksenlivet, takket være dets store udvalg af muligheder for folk at have det sjovt med.

I disse dage er der så mange ting tilgængelige at bygge, lave og gøre, og Lego er blevet bygget til alle mulige scenarier.

Forestil dig derfor glæden hos en Lego-fan, der stødte på en æske med legetøjet fra år 1974 med en sød note, som man regnede med var fra den danske producent. Fanen delte denne note på netværksplatformen LinkedIn, hvor folk har rost brandet for dets vigtige budskab ved at vise vigtigheden af ligestilling mellem kønnene. 

En påmindelse om ligestilling

I opslaget ved siden af et foto af brevet stod der: "I 70'erne plejede LEGO at indsætte en besked til forældrene i sine æsker. En stærk påmindelse om, at ligestilling betyder noget, selv når vi leger."

Sedlen, som er blevet trykt med noget skrift i bunden, lyder: ”For forældre er trangen til at kreere lige stærk hos alle børn. Drenge og piger. Det er fantasien, der tæller. Ikke dygtighed."

Det fortsatte: "Du bygger, hvad der kommer ind i dit hoved, som du vil have det. En seng eller en lastbil. Et dukkehus eller et rumskib. Mange drenge kan lide dukkehuse, de er mere menneskelige end rumskibe. Mange piger kan lide rumskibe, de er mere spændende end dukkehuse. Det vigtigste er at lægge det rigtige materiale i deres hænder og lade dem skabe det, der tiltaler dem.”

Stor opmærksomhed

Opslaget på LinkedIn tiltrak hurtigt stor opmærksomhed, hvor mange slog brevet som falsk, mens andre mente, at det var ægte og et stærkt budskab til børn og forældre overalt. En person skrev: "Det er på tide! Indsatsen skal indrammes på ethvert politikerkontor, hver lærers klasseværelse og i alle legerum i et hus. Verden ville være så meget bedre, lykkeligere og fredelig."

En anden siger: "Hver gang jeg kommer ind i en legetøjsbutik og ser en lyserød pigeafdeling med glimmer og dekorationsting, og på den anden side drengeafdelingen med seje ting til at lave eksperimenter og opdage verden, spekulerer jeg på, om vi virkelig har lavet meget fremskridt på den front."

De, der var vokset op i den æra og fik Lego som børn, havde modstridende minder, hvor en person skrev: "Jeg kan huske dette", men en anden skændes: "Som et menneskeligt levn fra barndommen i slutningen af 1970'erne og 1980'erne, der var velsignet med meget generøse familie og venner, modtog jeg en masse Lego i den periode og kan bekræfte, at der ikke var sådanne stykker papir i mine æsker. Det er bare dumt og meningsløst at projicere denne slags velmente nonsens på et højt elsket brand, der aldrig ville have behov for at kommunikere dette budskab på denne måde."

Mens billedet i bunden af brevet ser ud til at indeholde ophavsret fra 1974 og navnet på et trykkeri i Hamborg, som Lego brugte på det tidspunkt, er ægtheden af brevet ikke blevet bekræftet. Mirror Online har henvendt sig til Lego for en kommentar.

Foto: Lubomila Jordanova/LinkedIn