Flere af de danske forsikrings- og pensionsselskaber har nu taget nye skridt mod at reducere antallet af papirbreve til fordel for digital kommunikation.
Senest har både AP Pension, PFA, Norli Liv & Pension og Akademikerpension, der tilsammen har omtrent to millioner kunder, øget deres samarbejde med e-Boks.
Det skriver e-Boks i en pressemeddelelse.
3 særlige grunde
Høj leveringssikkerhed, mindre CO2-belastning og bedre kundeoplevelse er tre væsentlige faktorer, når de danske forsikrings- og pensionsselskaber skal forklare, hvorfor de i stigende grad går efter digital kommunikation via e-Boks frem for traditionelle breve i kundernes fysiske postkasser eller i egne portaler.
AP Pension, som er landets fjerdestørste pensionsselskab med cirka 400.000 kunder, er en af de aktører, som tidligere kun brugte e-Boks i begrænset omfang, men som nu har øget brugen af e-Boks.
"For os er der både interne og eksterne grunde til at øge mængden af digital post. Vi oplever, at der er et stort ønske fra vores kunder om at modtage kommunikationen digitalt og kunne reagere ét samlet sted på det, vi sender. Samtidig er det også en del af vores nye strategi, at vi vil være mere kundenære og effektive, og dermed give kunden den bedste oplevelse. Og det betyder også mere digital post", lyder det fra Peter M Nielsen, der arbejder som underdirektør for Forretningsudvikling og Digitale Kanaler i AP Pension.
Han fortsætter:
"Vi har vi sat et mål om at blive helt papirløse inden for et par år, også fordi vi gerne vil reducere vores CO2-aftryk. Det kræver både en omlægning af vores forretningsgange og systemer, så derfor bliver det en trinvis omstilling, hvor vi begynder med de kernebreve, der i dag sendes med brevpost. Men vi gør allerede nu kommunikationen via e-Boks obligatorisk og indsamler kundedata til at kunne håndtere det."
Åbningsrate vægter højt
Norli Liv og Pension er en del af Nordic I&P, som fokuserer på pensionsordninger i gennemsnitsrente i de nordiske lande. Efter at selskabet blev skilt ud fra Alm Brand, begyndte man at kigge mod mulige supplementer til selskabets traditionelle kommunikationskanaler.
"Der kan være nogle fordele ved at have sin egen portal, men ulempen kan være, at færre ser deres post. Vi ønsker ikke, at kunden går glip af vigtig information, og vi vil gerne have en lynhurtig og dynamisk kommunikation," forklarer Steen Lærke Nielsen, chef for Kunde- og Skadeservice i Norli Liv og Pension.
"Da vi kom i dialog med e-Boks, så vi nogle tal på, hvor meget der bliver leveret og åbnet. De viste, at e-Boks’ løsning er accepteret af danskerne og har en dokumenteret effekt. Åbningsraten ligger for eksempel langt over 90 procent. Vi har også holdt øje med konkurrerende aktører på markedet, men ingen af dem kunne tilbyde en lige så sikker og hurtig levering af budskaberne med samme visningsrate," slutter Steen Lærke Nielsen.