En ny svindel-SMS udgiver sig for at være fra Telenor – og kan koste dig dyrt, hvis du falder i fælden.
Lige nu læser andre
Telenor advarer nu om en ny type svindel, hvor kriminelle udgiver sig for at være teleselskabet og lokker kortoplysninger ud af intetanende ofre.
Skriver mediet marcusoscarsson.
Falske beskeder med farlige links
En ny bølge af svindel-SMS’er rammer i øjeblikket Telenors kunder i Sverige. Beskederne ser tilforladelige ud og hævder, at man skal opdatere sin “kontaktløse tegnebog” inden en bestemt dato, hvis den fortsat skal fungere.
I virkeligheden fører linket i sms’en til en falsk side, hvor brugeren bliver bedt om at vælge sin bank og indtaste sine kortoplysninger. Telenor slår fast, at der er tale om svindel og opfordrer alle til at slette beskeden og ikke følge instruktionerne.
Kriminelle udgiver sig for Telenor
Det er ikke kun beskeder, der ligner Telenors kommunikation. Svindlerne går skridtet videre og opretter falske telefonnumre og kundeservice-linjer, hvor de forsøger at narre modtagerne til at ringe tilbage.
Læs også
Hvis du ringer op, bliver du mødt af en stemme, der siger “Velkommen til Telenor” – men det er falsk. Samtalen føres videre til en anden svindler, der hævder at være fra Telenors eller din banks sikkerhedsafdeling. Herfra forsøger de at få adgang til personlige oplysninger eller bankkonti.
Svindelmetoderne udvikler sig
Telenor understreger, at svindelmetoderne konstant ændrer sig, og at de kriminelle bruger velkendte brands som Telenor for at skabe tillid. Det er en del af en organiseret, kriminel industri, der hele tiden forsøger at finde nye måder at bedrage forbrugere på.
Hvis du modtager en mistænkelig besked eller bliver kontaktet af en “kundeservice”, du ikke selv har opsøgt, bør du straks stoppe samtalen og kontakte selskabet direkte via deres officielle kanaler.