Svindlere spørger blot “Kan du høre mig?” og optager dit svar. Dit “ja” kan senere bruges til at svindle, blandt andet ved at godkende køb eller aftaler i dit navn. Eksperter opfordrer til at være skeptisk og aldrig svare direkte på spørgsmål fra ukendte opkald. Læs, hvordan du beskytter dig selv mod fupnumre.
Hvordan virker svindelmetoden?
Svindlerne starter ofte med et uskyldigt spørgsmål som “Kan du høre mig?” eller “Er det dig, jeg taler med?” Formålet er at få dig til at sige “ja”. Når de har optagelsen, kan de manipulere lyden og bruge det som bevis for, at du har indgået en aftale.
Mange tænker ikke over faren, fordi spørgsmålet lyder så almindeligt. Ofrene opdager ofte først svindlen, når de modtager regninger for køb, de aldrig har foretaget. Eksperter forklarer, at svindlerne ofte udnytter frygten for at ignorere vigtige opkald.
Forbrugerrådet Tænk råder til, at man aldrig svarer direkte på spørgsmål i opkald fra ukendte numre. I stedet bør man afslutte samtalen hurtigt og undgå at give personlige oplysninger.
Sådan beskytter du dig
Flere teleselskaber arbejder på at identificere og blokere fupnumre, men svindlerne er ofte et skridt foran. Du kan selv tage forholdsregler ved at:
Undgå at svare på opkald fra ukendte numre.
Lade telefonens telefonsvarer tage opkaldet.
Blokere mistænkelige numre.
Undgå at sige “ja” eller andre bekræftende ord i samtaler med fremmede.
Hvis du bliver kontaktet, bør du være skeptisk. Er der tale om et legitimt opkald, vil afsenderen ofte finde andre måder at nå dig på, hvis du ikke svarer. Svindlere udnytter, at vi er høflige og gerne vil hjælpe, men her er det vigtigt at sætte grænser.
Husk, at svindel kan ramme alle. Ved at være opmærksom og skeptisk kan du undgå at blive det næste offer.
Kilde: UNILAD