Forside Teknologi og digital Ældre bør især være opmærksomme: Snedigt svindeltrick kan snyde dig...

Ældre bør især være opmærksomme: Snedigt svindeltrick kan snyde dig for 1.000 kroner om måneden

Senior, elderly, old, phone, computer, internet, scam, svindel gammel dame, ældre, eldre, telefon, pc
Shutterstock

Selvom det først ligner en glædelig nyhed, så er det med at være opmærksom.

Lige nu læser andre

Når man scroller ned gennem Facebook, dukker der hele tiden små konkurrencer op.

Flere virksomheder bruger også konkurrencer til at komme i kontakt med kunder.

Det er blevet en fast del af de sociale medier, som mange danskere er vant til at støde på.

For mange føles det derfor naturligt at deltage i håbet om en lille præmie.

Flere brugere oplever, at bagmænd forsøger at udnytte de mest kendte konkurrencer.

Læs også

Derfor kan et klik hurtigt udvikle sig til noget mere besværligt.

Det er især tydeligt i de seneste måneder, hvor der er kommet markant flere rapporter om kreativ svindel på sociale medier.

Det skriver TV2.

Falske vindersider

Ifølge faktatjekmediet Tjekdet er en særlig form for snyd i vækst.

Her udnytter svindlere kendte virksomheders konkurrencer ved at oprette falske sider, der ligner officielle profiler.

Læs også

Kort efter kontakter de personer, som har deltaget i en konkurrence, og fortæller, at de har vundet.

Tjekdet beskriver, hvordan deltagerne bliver bedt om at indtaste blandt andet bankoplysninger for at få udleveret præmien.

Flere kendte brands som Arla, EDC og Sport 24 nævnes som eksempler på opslag, der er blevet misbrugt.

En bruger fortæller ifølge Tjekdet, at han blev trukket for 68 euro hver 14. dag.

“I stedet bliver man tilmeldt et mystisk abonnement hos en cypriotisk virksomhed”, skriver mediet.

Læs også

Hurtige svindlere

Tjekdet har registreret mindst 350 falske vindersider, som forsøger at efterligne virksomhedernes rigtige profiler.

I flere tilfælde bliver siderne oprettet samme dag som konkurrencen offentliggøres på Facebook.

Bagmændene udnytter tempoet på sociale medier, hvor mange deltagere klikker hurtigt og uden at tænke nærmere over afsenderen.

Ads by MGDK