3 gode råd fra MobilePay: Sådan spotter du en svindler

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

MobilePay deler et par gode råd, som sørger for, at du ikke ender med at hoppe i fælden.

Teknologisk svindel bliver mere og mere udbredt, og udviklingen inden for kunstig intelligens har ikke gjort det nemmere at gennemskue.

Læg dertil, at der er kommet et hav af digitale betalingsløsninger, for eksempel MobilePay, og så har du en farlig cocktail, der kan koste intetanende ofre tusindvis af kroner - uden at de opdager det, før det er for sent.

Men nu har MobilePay givet et par gode råd til, hvordan du spotter en bestemt, og udbredt, form for svindel - og guiden er rettet mod en bestemt gruppe danskere.

MobilePay advarer

I et opslag på MobilePays Instagram-profil starter betalingsappen ud med at gøre det klart, hvem advarslen retter sig mod:

"Til dig, der er forælder eller har en forælder," skriver de og fortsætter:

"Måske har du hørt om den type scam, hvor man som forælder modtager en besked om, at ens barn har mistet sin telefon på en eller anden måde og derfor har brug for hjælp til betaling (der som regel skal gå helt enormt hurtigt)? Så er du ikke den eneste! Vi hører i hvert fald fra jer, at I oplever det derude. Så her er tre gode råd, du kan følge for ikke at falde i svindlerens fælde."

(Artiklen fortsætter under opslaget)

3 gode råd

MobilePays første råd lyder, at du skal ringe til det nummer, du plejer at kontakte dit familiemedlem på. Såfremt de tager telefonen, kan du få bekræftet, hvorvidt henvendelsen er reel eller ej.

Alternativt kan du kontakte vedkommende gennem en anden beskedtjeneste.

MobilePays andet råd lyder, at du skal taste det gældende nummer, der pludselig har kontaktet dig, ind i deres app. Hvis det ikke er vedkommende, du tror, det er, skal du ikke sende nogen penge.

Det sidste gode råd går ud på, at man skal vente med at sende penge, såfremt man er det mindste i tvivl.